Hejsan!! Varför ha en hemlig fråga när du ändå ska skicka lösenordet till dennes mail? Hmm så som du sa var inte så dumt Här får du min kod, fast du kanske får byta ut cdonts mot JMail om du inte har stöd för cdonts...Jag har inte kommit på hur man ska göra!!!
Jo jag håller på med en liten grej ocn om har glömt sitt lösenord till inloggninen så ska man kunna få tillbaka det snabbt och lätt.
När man blir medlem så får man skriva in en
Hemlig Fråga och ett Hemligt svar till frågan.
När man trycker på Länken Glömt Lösenord så ska man få skriva i sitt användarnamn och sedan gå vidare. Då ska ett script kolla Användarens hemliga fråga och skriva ut den på sidan.
Då får användaren skriva sitt hemliga svar och sedan tryck på Gå vidare igen. Då kollar ännu ett script att det Hemliga svaret är rätt. och om Svaret är rätt så ska ett JMail script skicka lösenordet till Användarens email. Hur gör man detta..?
Vore Tacksam för hjälp
MVH
//JonnieSv: Jag har inte kommit på hur man ska göra!!!
Jag skulle gjort så att de får fylla i sitt lösenord och sen trycka på glömt lösenord eller nåt så ska den skicka till mailen...
För det är ju troligen bara denne person som kommer åt sin mail ändå och en extra fråga tycker jag är onödig...
Men din funktion är inte svår att göra men bestäm dig för hur du vill göra så kan jag hjälpa...
Har däremot inte använt jmail något för jag brukar använda cdonts...
Mvh ThomasSv: Jag har inte kommit på hur man ska göra!!!
fast dom får fylla i sitt användarnamn då istället för lösenordet (som du sa) eftersom att dom har glömt av sitt lösenord.
Du kan väl skriva en kod här så kan jag testa en egen och funkar inte min så tar jag din...
Och du kanske kan hjälpa mej med en annan sak..?
Jag vill kunna göra så att när man Blir medlem så ska min information även kopplas in på ServU FTP. jag har haft en sådan kod förut men jag har tappat bort den och nu hittar jag den inte igen.
Tack på förhand
//Jonnie Sv: Jag har inte kommit på hur man ska göra!!!
Sidan där man ska skriva i sitt användarnamn:
<code>
<form name="remind" method="post" action="remind.asp">
<input type="text" name="txtAnvNamn">
<br>
<input type="submit" name="Submit" value="Påminn">
</form>
</code>
remind.asp:
<code>
Dim strAnvNamn
strAnvNamn = CStr(Trim(Request.Form("txtAnvNamn")))
If Not strAnvNamn = "" Then
'Öppna databasen med "SELECT * FROM [tabell] WHERE [fältnamn för användarnamn] = '" & strAnvNamn & "'"
If Not Databas.EOF Then
Set CDOMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
CDOMail.From = "Från" 'Inget mellanslag fungerar (om du inte skrivet till exempel "Nils Åke <nils.ake@hemma.nu>") Tror att det är någon bugg...
CDOMail.To = Databas("fältnamn för mailadress")
CDOMail.Subject = "Lösenordspåminnelse"
CDOMail.Body = "Lösenord: " & Databas("fältnamn för lösenord")
CDOMail.Send
Set CDOMail = Nothing
Else
'Användarnamnet finns inte i databasen
End If
Else
'Inget användarnamn skrivet...
End If
</code>
Mvh Thomas