Hej! Man gör en så kalla "url rewrite". Oftast så går det till som så att man har en "modul" som körs innan den riktiga sidan som översätter url:en från t.ex. /content/sidansnamn.asp till /content/default.asp?name=sidansnamn. Kollade upp "isapi rewrite" och det hade nog funkat om webbhotellet har det installerat. Nu verkar inte Loopia ha det. Helt kört är det kanske inte, nu är jag inte säker men jag tror att loopia kör asp och asp.net i samma miljö. Så teoretiskt sett borde du kunna använda urlrewritingnet på följande vis: Iofs, den har jag glömt bort. Jo, det fungerar faktiskt, det finns en privat klass i ramverket som låter en "skicka tillbaka" requests från asp.net till iis, och då även tillåta att skriva om url:en. Kommer inte riktigt ihåg vad den heter, men någonting med StaticHandler eller så, vill minnas att den finns i System.Web-namespacet. Man måste använda reflection för att komma åt den iaf. Om du har möjlighet att ha en egen 404-sida så kan du göra en "fullösning" på problemet. Om du tex har 404.asp som felsida så kan du ta reda på vilken sida som försökte visas (tex /content/123) och sen ta ut ID-numret och skicka besökaren vidare till /content/show.asp?id=123.url-adress från .se?id=12 till .se/sidans-namn.asp
Jag har försökt att söka efter det här men har inte hittat det någonstans.
Jag har gjort ett eget cms där innehållet hämtas från en databas via ett pageid. Det gör att att adressen i url blir www.hemsida.se/content/default.asp?pageid=38&langid=1.
I framförallt på bloggar och på andra ställe kan man se en url som istället skulle kunna heta www.hemsida.se/content/sidansnamn.asp.
Hur får man till det? måste man skapa en ny sida för varje sida eller kan man "manipulera" url på något sätt?
mvh
/TomasSv: url-adress från .se?id=12 till .se/sidans-namn.asp
I asp.net kan man göra all sådan hantering i asp.net, även om man, beroende på vilken webbserver, samt inställningar på webbservern, kan behöva göra viss konfiguration där. Under asp däremot måste man installera ett isapi-plugin i webbservern. Jag har dock inga erfarenheter på det området då det var länge sedan jag använde asp, men jag har för mig att jag läst om något som heter "isapi rewrite" eller liknande, se om du hittar något passande på google.Sv:url-adress från .se?id=12 till .se/sidans-namn.asp
Är det då helt kört tro??Sv:url-adress från .se?id=12 till .se/sidans-namn.asp
1. Till att börjas med, tanka ner det och läs på om det här: http://www.urlrewriting.net/149/en/home.html
2. Skapa en mapp i din applikations rotmapp som heter "bin" och lägg dina filer i den.
3. Skapa en web.confg-fil i din applikations rotmapp. Konfigurera den så att urlrewritingnet fungerar korrekt.
4. Urlarna måste sluta på .apx, t.ex. ska du skriva om www.com/en_artikel.aspx till www.com/page.asp?name=en_artikel
Jag har själv använt urlrewritingnet hos loopia så jag vet att det fungerar. Dock ingen aning om det fungerar i kombination med gammaldags asp,Sv: url-adress från .se?id=12 till .se/sidans-namn.asp
Min tanke: Köra rewriting i asp.net => static-handlern => iis som kör asp-filenSv: url-adress från .se?id=12 till .se/sidans-namn.asp
Skickar du vidare med Response.Redirect så kommer besökaren att se den "fula" adressen (/content/show.asp?id=123) men Google kommer i alla fall att spara den fina adressen (/content/123).
/Thomas