Hej har ett itet dilemma som jag inte kan lösa. Hämtar en kommaseparerad sträng från db som skall visa lite checkboxar, om boxens nummer finns i db skall den checkas annars skall den vara ocheckad.. så här har jag försökt lösa det vara_size är kommaseparerad från databasen: Du kan skriva något sånt här: Funkade super, du är min alldeles egna Jultomte från nu. Tack sååå mycket för hjälpen.Kommaseparerat
I en annan tabell har jag skrivit in alla "boxar" som skall finnas "rs1("storlekar")"
den skriver ut som den ska men det känns som om något är fel, antingen skriver den ut allting dubbelt eller så checkar den bara av 1 enda box... vore skoj att få andra åsikter än mina egna.. hade tänkt att om inte checkboxen finns i den kommaseparerade strängen skall den skriva ut den som ocheckad...
Vet att jag förklarar som ett **hål men gör gärna ett försök jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
<%
Dim storlek , i
storlek = Split(rs("vara_size"),",")
For i = 0 To UBound(storlek)
%>
<input type="checkbox" name="size" value="<%=storlek(i)%>" checked><%=storlek(i)%><br>
<% do while not rs1.eof %>
<% if rs1("storlekar") <> storlek(i) then %>
<input type="checkbox" name="size" value="<%=rs1("storlekar")%>"><%=rs1("storlekar")%><br>
<% else %>
<% end if %>
<% rs1.movenext:loop %>
<% Next %>Sv: Kommaseparerat
<%
Dim storlek
storlek = Split(rs("vara_size"),",")
'rs1.MoveFirst
Do Until rs1.eof
If Exist(rs1("storlekar"), storlek) then
checked = "checked=""checked"""
Else
checked = ""
End If
%>
<input type="checkbox" name="size" value="<%=rs1("storlekar")%>" <%=checked%>><%=rs1("storlekar")%><br>
<%
rs1.movenext
Loop
Function Exist(Value, Values)
Dim tmp
Exist = False
For Each tmp in Values
If tmp = Value Then
Exist = True
Exit For
End If
Next
End Function
%>
Jag har flyttat din andra loop till en funktion.
Du kan även titta på mitt exempel:
Programarkivet:Hantera en "många till många" relation med checkboxar
Sv:Kommaseparerat