Jag håller på och grottar i ett gammalt webbaserat intranät som är byggt i classic ASP och ska lägga till en funktion som öppnar ett Word-dokument, lägger till lite text och sparar dokumentet med ett nytt namn. Men, jag lyckas inte ens öppna filen. har gjort exakt samma sak, på samma burk, med Excel och det funkar fint. Då du inte fått något svar än så dristar jag mig till att lägga fram en teori ;-) Hmm... det låter ju helt klart rimligt det du föreslår. Jag har testat det men det funkar inte ändå :( Word-interop är ett aber utan dess like. Det finns mängder av grejer som kan gå fel, och även om något funkar klockrent på en dator kan det funka annorlunda på en annan med en lite annan konfiguration. Därför supportar inte MS office-interop på servrar alls. måste du inte ange versionsnumer, typ word.application.8 eller liknande ? Response.ContentType = "application/msword" Jo, jag har testat detta och det funkar ju lysande om man bara vill låta användarna ladda ner och öppna dokumentet. Det jag behöver göra är att ÖPPNA ett Word-dokument på servern, skriva in lite text i dokumentet och sedan spara som ny fil.Öppna Word-dokument med ASP - Kommandot misslyckades
Jag har Googlat i ca 2 timmar nu, och är nära att ge upp... Hittar ingenting. Det finns knappt exempel på detta längre, antagligen för att man numera gör det med ASP.NET.
Här är koden:
orgfile = Server.MapPath("packlist.doc")
set WordApp = CreateObject("Word.Application")
WordDoc = WordApp.Documents.Open(orgfile)
som genererar följande felmeddelande:
Microsoft Word error '800a1066'
Kommandot misslyckades
/leab2/test.asp, line 4
Jag har satt IUSR med full control på filen så det borde inte vara någon rättighetsfråga, men man vet ju aldrig...
Någon som har en idé om vad som är fel?
Sv: Öppna Word-dokument med ASP - Kommandot misslyckades
Word ändrar normalt inte i sina filer. Den brukar i stället skapa en NY temporär fil som den sedan ger samma namn som ursprungsfilen om den lyckas radera ursprungsfilen.
Min teori är därför att det inte räcker att sätta rättigheter på word-filen utan du måste även sätta rättigheterna på foldern som filen ligger i.Sv:Öppna Word-dokument med ASP - Kommandot misslyckades
Kanske det är så att Word.Application objektet använder en annan arbetskatalog än den som dokumentet ligger i...? Jag har testat lite men får det inte att funka. Jag har hittat lite om folk som har problem med detta i .NET och då är det tydligen en Interop-komponent som inte är installerad...
Jag fortsätter leta...
Men tack ändå!Sv: Öppna Word-dokument med ASP - Kommandot misslyckades
Tyvärr har jag inget bättre tips än att testa att göra allt så enkelt det bara går (börja med typ "Skapa nytt dokument och spara det", och "öppna dokument och läs något från det"), och långsamt, försiktigt bygga på med nya funktioner, och se till att behålla gamla versioner.
Kan också meddela att det inte blir nämnvärt bättre med .net.Sv:Öppna Word-dokument med ASP - Kommandot misslyckades
Sv: Öppna Word-dokument med ASP - Kommandot misslyckades
Response.AddHeader "Content-Disposition", "inline;filename=wordfile.doc"
Vet inte om dessa två rader hjälper dig men detta tycks fungera för folk där ute...Sv:Öppna Word-dokument med ASP - Kommandot misslyckades