Jag har dålig koll på det där med rättigheterna till databasen. Vad skall du göra? Om du söker i forumet så ser du att denna frågan har varit uppe flera gånger tidigare, t.ex. http://www.pellesoft.nu/development/forum/view.asp?msgid=26508&forumid=1Databasen låter mig inte skriva eller radera!
Jag får felet:
(0x80004005) - "Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras."
Koden jag har knepat ihop med mina knackiga asp kunskaper är:
<html>
<!-- #include virtual="\asp\adovbs.inc" -->
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=c:\inetpub\wwwroot\asp\arkivet.mdb"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "INSERT INTO temp (link, kat, mail) SELECT link, kat, mail FROM granskning"
RecSet.Open Addera, Connect
Addera = "SELECT * FROM temp"
%>
<body bgcolor="#99CCCC">
<TABLE WIDTH="100%" BORDER="0" bgcolor="#777777">
<TR><TD><B>Länk:</B></TD><TD><B>Kategori:</B></TD><TD align="right"><B>Email</B></TD><TD align="right"><B>Spara:</B></TD></TR>
<%
Do Until RecSet.EOF %><TR><TD>"><% =RecSet("link") %></TD><TD><% =RecSet("kat")%></TD><TD align="right"><% =RecSet("mail")%><TD align="right"><INPUT TYPE="checkbox" NAME="<% =RecSet("ID")%>"></TD></TR>
<%
RecSet.MoveNext
Loop
tabort = "DELETE * FROM granskning"
RecSet.Open tabort, Connect
Addera = "SELECT * FROM temp"
%>
</TABLE>
Connect.Close%>
</form>
</body>
</html>
Om det är nån som vet vad felet är, snälla hjälp mig!!Sv: Databasen låter mig inte skriva eller radera!
Vilken rad i koden ger felet?
Varför skall du sätta in poster i temptabellen?
Varför skall du radera alla poster från granskning? (då finns ju inga poster kvar när du läser sidan nästa gång.....
Jag tror att du skall köra RecSet.Execute när du skall ta bort poster.Sv: Databasen låter mig inte skriva eller radera!
/Johan