Hej, Lägg in en UNIQUE-index på gid, agoal, hgoal, då kommer du få exception om du försöker lägga in samma igen. Grejen är att det ska gå att lägga in flera, ville bara kolla om det fanns endast en som har rätt resultat. Men grejade det precis som du föreslog i exempel 2, kul att man tänker rätt ibland :) Jag fattade det som att du vill ha fram ALLA som är unika? I sådana fall:Kolla om fältet i databasen är unikt
Jag har en databas med två kolumner (HGoal och AGoal). I kolumnerna lagras ett heltal, dvs 1, 2, 3 osv. Hur ska jag bära mig åt om jag vill loopa igenom båda kolumnerna och kolla om heltalet i HGoal tillsammans med AGoal är unikt?
Ett exempelt
HGoal och AGoal är resultatet i en match och gID är matchens id.
gID | HGoal | AGoal
1 | 2 | 2
1 | 1 | 2
1 | 2 | 3
1 | 3 | 2
1 | 1 | 1
1 | 2 | 2
1 | 2 | 3
1 | 3 | 2
1 | 1 | 1
Som ni ser i ovanstående exempel så är den andra raden (resultatet 1-2) unik och det är det jag vill kolla, om det finns något unikt resultat där gID är = x.
Tack på förhand!Sv: Kolla om fältet i databasen är unikt
Annars är det vl bara köra en SELECT COUNT(1) FROM tabell WHERE gid=1 AND hgoal=1 AND agoal=1 och kolla om COUNT är över 1?Sv:Kolla om fältet i databasen är unikt
Tack för hjälpen ändå!
strSQLAntal = "Select Count(*) As Antal From tabell Where gID=1 And hGoal="& strHG &" And aGoal="& strAG &""
Set objRsAntal = Connect.Execute(strSQLAntal)
If objRsAntal("Antal") = 1 Then
'Det finns endast en med rätt resultat
Else
'Det finns flera eller ingen med rätt resultat
End If
objRsAntal.Close : Set objRsAntal = NothingSv: Kolla om fältet i databasen är unikt
SELECT HGoal, AGoal FROM tabell WHERE gID = 1 GROUP BY HGoal, AGoal HAVING COUNT(0) = 1
Johan