Hej, ORDER BY ?? Tack så ***** mycket! :) Hade testat order by TotalPoints men det fungerade inte, hade dock inte tänkt på Sum(t_tips.tPoints) vilket fungerade :) har du något tips på hur man kan göra om man även skulle vilja skriva ut placering? antar att man måste köra en Count? Först vill jag bara säga att detta sätt inte är bra, det kommer bli väldigt långsamt vid större datamängder. Det är mycket bättre att beräkna placeringen i "presentationslagret". Och sen finns väl ROW_NUMBER eller va fan den heter, om det är sql server, också? Detta är (enligt första inlägget) Access.Summera från två tabeller
Har en access databas med två tabeller [t_players] och [t_tips]. Tabellerna ser ut enligt följande
t_players
pID | pName
1 | Namn 1
2 | Namn 2
t_tips
tID | pID | tPoints
1 | 1 | 3
2 | 2 | 1
3 | 1 | 1
4 | 2 | 2
Nu vill jag summera ihop alla poäng för varje spelare och presentera det som
Namn | Poäng
Namn 1 | 4
Namn 2 | 3
Har försökt massa olika SQL frågor men får inte till det med sorteringen.
Select t_players.pName, Sum(t_tips.tPoints) As 'TotalPoints' From t_players, t_tips Where t_players.pID = t_tips.pID Group By t_players.pName, 'TotalPoints'
Som det är nu sorteras det i bokstavsordning efter namn men jag vill ju att det ska sorteras på poängen. Någon som har något förslag?
Tack på förhandSv: Summera från två tabeller
Antingen order by TotalPoint eller order by Sum(t_tips.rPoints), lite beroende på hur Access hanterar alias.. Sv:Summera från två tabeller
Sv: Summera från två tabeller
# | Namn | Poäng
1:a | Namn 1 | 4
2:a | Namn 2 | 3Sv:Summera från två tabeller
Om man ändå vill göra det med SQL så bör det bli något i stil med: (bör hantera flera med samma poäng bra också)
SELECT (SELECT COUNT(0) FROM (SELECT 0 FROM t_players, t_tips WHERE t_players.pID = t_tips.pID GROUP BY t_players.pName, 'TotalPoints' HAVING Sum(t_tips.tPoints) <= A.TotalPoints)) AS Placering, pName, TotalPoints FROM (SELECT t_players.pName, SUM(t_tips.tPoints) AS 'TotalPoints' FROM t_players, t_tips WHERE t_players.pID = t_tips.pID GROUP BY t_players.pName, 'TotalPoints') AS A ORDER BY TotalPoints DESC
Inte provkört, så det kan ha smugit sig in något fel också...
JohanSv: Summera från två tabeller
Sv:Summera från två tabeller
Problemet om man går på postens nummer är att det blir dumt när det finns flera med samma poäng (om man nu vill ha "vanlig" hantering av placering).
Johan