cmd.CommandText = Finns det någon anledning till att du vill tilldela värdet manuellt? Det finns möjlighet att låta databasen tilldela unika nummer själv (kallas ofta Räknare, Auto increment osv). Jo, databasen innehåller flera olika bildspel, och detta värde är ett ordningsnummer, inte radens unika id, så det skall komma i obruten sekvens med de andra sidorna i bildspelet. Det står till exempel "sida 5/8" på denna slide när den visas.kan man göra så här?
"INSERT INTO brftest_slides (slide_id,presentation_id,slide_template,trash,seconds_to_next,slide_title,text1,text2)
VALUES ((SELECT MAX(slide_id)+1 as slide FROM brftest_slides WHERE presentation_id=" & session("presentation") & "),?,?,?,?,?,?,?)"
Jag får felmeddelande, så jag ser att jag inte kan göra det på det här sättet, men kan man "work around"? Det framgår väl vad det är jag vill göra... alltså hämta nummer för nästa slide inifrån INSERT-satsen.
Jag kan göra en fråga som hämtar MAX(slide_id) först, men då kan ju ett annat databasanrop komma emellan och ex. lägga till en sida, och då uppstår ju en dublett...
/MSv: kan man göra så här?
JohanSv:kan man göra så här?