Efter att ha migrerat en Access-databas till SQLServer2005 har jag testkört några asp-sidor med samma frågor mot den gamla Access-databasen och SQL-servern. Svårt att säga nåt utan mer info. Jag har testat med samma fråga i både SQL och ACCESS (asp-sida) Det låter konstigt att SQL Server skulle vara långsammare, det jag gissar på är det som du själv är inne på: Maskinerna (alt. linan emellan).Frågeproblem i SQL Server
Svarstiderna mot SQLservern blir mycket längre än mot Access. Frågorna är inte särskilt komplexa och det rör sig inte heller om några mastodontiska datamängder.
Nån som har en bra förklaring på varför?Sv: Frågeproblem i SQL Server
Kan du ge exempel på tabellstruktur/-innehåll och en fråga mot densamma?
Vilka svarstider har du uppmätt?
Ligger accessdatabasen resp. SQLservern på samma maskin som webbservern?
Ger det samma skillnad i svarstid om du kör frågorna direkt mot databasen?Sv:Frågeproblem i SQL Server
Den frågan tar 24 sek. på SQL och 3,5 sek i ACCESS!!!
Frågorna går igenom 2737 poster i en tabell och returnerar 1476 rader
ACCESS renderar c:a 425 frågor/sekund medan SQL ger c:a 60 frågor
JAg tror inte att access och SQL ligger på samma maskin (har inte frågat faktiskt)Sv: Frågeproblem i SQL Server
Du skulle kunna göra ett enkelt test. Sätt upp en egen SQL server på din egen maskin (vill du inte sätt upp en fullversion duger sql express) gör en backup på "riktiga" databasen och sedan sätter du upp kopian på din egen maskin. Testa att köra allt lokalt och se om du fortfarande får problem.