Hej! Absolut enklaste är att du har en länk i mailet som innehåller just det du nämner id:t. Tack för svaret. Hej igen!Räkna speciallänkar på hemsidan
Tänkte mig att skicka ut mail från hemsidan med unika adresser på för att se hur många av de som läser mailen återkommer till sidan. Hur är det lättast att gå till väga med detta?. Att skicka mejlen är inga problem. Men om man skickar IDt i tabellen för respektive mejl, hur tar jag imot detta igen på hemsidan och räknar antalet ggr personen i fråga varit inne?. Vi säger en person i tabellen mail har id 30 och förnamn är jan, efternamn jansson. Jag skickar mejl till hans adress att han skall gå in på http://www.minsida.com, då måste ju hans id vara med i slutet på länken för att man skall kunna veta att det är han. Och hur gör man sedan när han kommer till sidan, Hur räknar man att jan med id 30 följt länken till sidan? har access databas, och får förmodligen lägga till en kolumn till för att kunna samla datan från räknaren. Nedan kommer koden jag har för att skicka befintliga nyhetsmejl
<code>sql = "select name, efternamn, email from mail"
Set Rst = connect.Execute(sql)
If Not Rst.Eof Then
Do While Not Rst.Eof
antal = antal + 1
Set objCDO = Server.CreateObject("CDO.Message")
With objCDO
.To = Rst("email")
.From = strFrom
.Subject = strSubject
.HtmlBody = strBody
if strFil = "" then
.Send
Else
.AddAttachment "http://www.minsida.com/sendmail/filer/" & strFil
.Send
end if
End With
Set objCDO = Nothing
Rst.MoveNext
Loop
Response.Write "Mailet skickades till " & antal & " mottagare."
Else
Response.Write "Det finns inga prenumeranter som vill ha brev ännu!"
End If
</code>
Tackar på förhand för eventuella svar.
//JockeSv: Räkna speciallänkar på hemsidan
1. Text i mailet, klicka här för att gå till hemsidan
2. på default.asp så kollar du om id finns med
dim id as string = request("id")
if id > 0 then
' ha en tabell är du sparar ner då varje nytt id kommer in, alternativt använd den tabell som du har alla emailadresser i och lägg till fältet, besök = true/false så kan du bara uppdatera det fältet...
dim sql as string = "update tabell set besok=1 where id=" & id
connect.Execute(sql)
end if
Sv:Räkna speciallänkar på hemsidan
Det var något sådant jag hade tänkt mig, men inte riktigt fick kläm på hur jag skulle få default sidan att funka. Skall prova detta framöver, har lite annat att stå i förtillfället. men jag hör av mig och berättar hur det fortlöpte:-)
//JockeSv: Räkna speciallänkar på hemsidan
Ursäkta förseningen. Glömde bort att jag skulle höra av mig hur det gick. Det funkar precis som jag ville med Pelles förklaring.
//Jocke