Håller på att bli helt Ko-Ko..... Börja med att titta vad TraningsDag och Date verkligen returnerar. TraningsDag är ett datum i formatet 2013-04-22 Hej, fortsätt leta för helt klart är det äpplen och päron när det gäller hanteringen av datumen. Alternativt att någon har klockslag också. Skriv ut/debugga vad det verkligen står i date. Det är inte säkert det står samma sak. Har kollat..... och dubbel kollat...... alla datum är i formatet ÅÅÅÅ-MM-DD Hej, precis - det kan var äpple och päron. sen la jag till klockslaget också.... såg sedan att tiden från servern inte stämmde överens med tiden jag hade angett.Rensa ur databas efter ett visst datum och klockslag.
Jag vill rensa bort rader i en databas efter ett klockslag OCH ett visst datum.....
Hur jag än gör så fungerar det inte. Har vänt det både in & ut. Vet inte vad jag gör för fel...... eller vart felet ligger.
Min kod ser ut så här... någon som ser felet ?
"TraningsDag" är ett datum som kommer från ett annat ställe på sidan.
Om TräningsDagen överensstämmer med dagens datum och klockslaget är mer än 11.05.00 så ska IF-satsen köras...
Även om jag tar bort " AND Time > "11.05.00" " så fungerar det inte... varför ?
IF TraningsDag = Date AND Time > "11.05.00" THEN
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & server.mappath("Blandat.mdb")
SQLStmt = "UPDATE Traningsanmalan SET Visa=False WHERE Traningsdag='"&TraningsDag&"'"
Connection.Execute(SQLStmt)
Connection.Close
END IFSv: Rensa ur databas efter ett visst datum och klockslag.
Sätt en breakpoint eller något som gör att du kan fånga dessa 2 värden.
Ett sätt är att skriva cdate(traningsdag) = date för då har du samma format på båda sidor. Se om det löser ditt problem.Sv:Rensa ur databas efter ett visst datum och klockslag.
Date är i samma format ÅÅÅÅ-MM-DDSv: Rensa ur databas efter ett visst datum och klockslag.
Sv:Rensa ur databas efter ett visst datum och klockslag.
Både date och TraningsDag .....
Fundering .... kan det var så att det ena är datum och det andra hanteras som vanlig text ??? Kan de ha någon betydelse ?
I Databas har fältet "TraningsDag" egenskapen TEXT ... spelar det någon roll ?Sv: Rensa ur databas efter ett visst datum och klockslag.
prova skriv if crate(a) = cdate(b) then ... och se om det fungerar till att börja med.Sv:Rensa ur databas efter ett visst datum och klockslag.
Tror nästan bestämt att jag löste det......
Fick ändra lite... så nu ser det ut så här:
----------------------------------------
DatumJustNu = Date
DatumTraning = Traningsdag
IF ""&DatumJustNu&"" = ""&DatumTraning&"" THEN
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & server.mappath("..\Db\Blandat.mdb")
SQLStmt = "UPDATE Traningsanmalan SET Visa=False WHERE Traningsdag='"&TraningsDag&"'"
Connection.Execute(SQLStmt)
Connection.Close
END IFSv: Rensa ur databas efter ett visst datum och klockslag.
Det skilde på punkter och kolon...
Tiden jag hade skrivigt: 11.05.00
Tiden från servern: 11:05:00
....
Så nu fungerar det klockrent :)