Jag har en ActiveX dll gjord i VB som jag kör i MTS på en dator, och det är inga problem att använda den från en VB-exe. När jag försöker skapa en instans av den från asp däremot (IIS4) får jag felmeddelandet 'ActiveX component cant create object'. Jag använder i asp koden: Du kan istället göra följande: Metoden .Login returnerar sant eller falskt om anslutning till databasen lyckades eller inte, och det får jag som sagt svar på om jag använder com-objektet från en vb-exe. Nu har jag märkt att problemet uppstår dels när jag försöker instansiera objekt som finns på en annan dator, d.v.s jag har lyckats när asp-sidan och ActiveX dll:en finns på samma maskin och dll:en inte körs i MTS. I alla andra kombinationer får jag felet 'ActiveX component cant create object'. Det funkar alltså inte med MTS och inte mellan två datorer. sök i gamla forumet (länk på framsidan), har för mig att det diskuterades där hur man använder DLL-er från annan server.ActiveX component cant create object
set objLogin = CreateObject("fullkollcrm.clogin", "THETIS")
Jag har också provat
set objLogin = Server.CreateObject("fullkollcrm.clogin", "THETIS")
men får då felmeddelande om att jag har felaktiga eller fel antal parametrar till Server.CreateObject. Har också provat:
<OBJECT RUNAT=SERVER ID=objLogin CLASSID="Clsid:4E8449D9-D29C-11D4-8074-00D0B7024ACE"></OBJECT>
men får även då felmeddelande att objekt inte kan skapas. Eftersom objektet går att skapa och använda från en vanlig VB-exe måste felet ligga nånstans i asp-koden, tycker jag. Nån som har ett uppslag?Sv: ActiveX component cant create object
Du har en class som heter .clogin, till denna finns en function som heter .Login och returnerar ett recordset
Set objLogin = Server.CreateObject("fullkollcrm.clogin")
set rst = objLogin.Login "THETIS"
if rst.eof then
... error ...
else
.. rst innehåller personens data
end if
ps. kanske skulle heta nollkollcrm tills det fungerar *skämt*
/PelleSv: ActiveX component cant create object
Sv: ActiveX component cant create object