Vad menar du, menar du att adressen är på rätt form (med @ och sånt), eller menar du om domänen/namnet stämmer? om det finns en adress som mailat kan skickas rtill.. som tx. stefan.bergh@chello.se finns ju (min mail) men ajhldhf@jhzjklsdhgfd.sj finns inte.. det finns ingen som kan ta emot det mailat.. det vill jag kunna kolla Nej, du kan aldrig få svar på frågan om adressen finns. Däremot kan du få svar på frågan om adressen inte finns. Vad som sker när en smtp-server får ett brev är att den slår upp MX-pekaren i DNS:en för det som står efter snabel-a:t. Finns den en sådan så försöker den skicka brevet till den server som MX-pekaren anger. Den servern kan då vägra att ta emot brevet och säga att adressen inte finns, och då vet man att adressen inte finns. Men servern kan lika gärna ta emot brevet, även om adressen inte finns, så då vet man inte.Sv: kontrollera e-mail?
/JohanSv: kontrollera e-mail?
Sv: kontrollera e-mail?
Om det går att skriva ett program i asp som testar det där vet jag inte, men jag tror inte det går, och om det ändå skulle gå skulle det vara väldigt bökigt eftersom asp är sådant (när det gäller såna här saker).
Själv har jag skrivit det i C och funktionen finns i mitt program PopUtil: http://www.tydal.nu/se/poputil/