Jag behöver ett ASP-script för att hänvisa besökarna med NS över version 4 till sida1, besökare med IE över version 4 till sida2 och övriga besökare till sida3. På smidigast sätt löser du det genom att designa om din lösning! En start? Jag vet inte om det finns i asp nån bestämd http_huvud som gör att det går och skriva webbläsarens version på skärmen .Hänvisa besökare beroende på webbläsare
Hur löser jag detta på smidigaste sätt?Sv: Hänvisa besökare beroende på webbläsare
Så fort du börjar blanda in browser-igenkänning så kan du *aldrig* bygga en smidig lösning!Sv: Hänvisa besökare beroende på webbläsare
http://www.pellesoft.nu/login/tips/t_view4.asp?tid=769Sv: Hänvisa besökare beroende på webbläsare
men däremot finns det olika methoder för ändamålet
för detta ska man använda först av Servervariables("HTTP_USER_AGENT") för att få information om vad är för slags webbläsare och osv
Sen är det bara att använda sig av sträng hanterare för att lokalisera webbläsarens namn och version.
Den här exemplet fungerar bara om du har Internet explorer eller netscap navigator.
den här kodexemplet är för internet explorer
<%
Dim varb1,varb2,varb3,varb4
set varb1 = Request.servervariables("HTTP_USER_AGENT")
'om du skriver ut variable varb1 på webbläsare kommer du att få en 'sträng som liknar "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0" 'du ser att det finns "MSIE 6.0"=internet explorer version 6 och det är 'just den som vi ska försöka att lokalisera med hjälp av strän funktion
If instr(1,varb1,"MSIE",1) >1 then 'se om strängen MSIE finns
varb2=instr(1,varb1,"MSIE",1) 'varb2 blir "MSIE"s start position i 'strängen varb1
end if
varb3 = MId(varb1,varb2,8) ' varb3 tilldelas värdet "MSIE 6.0"
'Nu när du har en variabel som innhåller webbläsarensnamn och version 'kan du använda if satser för att derigera användare beroende av 'version nr
if mid(varb3,6,3)="6.0" then
response.redirect("lank.asp")
elseif
if mid(varb3,6,3)="5.5" then
.....
.....
.....
.....
end if
%>
om du vill också skilja mellan även dem som har netscapnavigator ska du följa samma princip men ändra "MSIE" till "NN" samt ändra läsvariabel i båda Mid finktion .