Hej, Om du vill ha "live" texter på sidan måste du använda javascript, om du skall ladda om IFRAMEN kan måste du ha ASP på sidan för att ta emot värden men kan då endast ta emot på den sidan som laddas om. Så här ligger det till: Men är det inte någon typ av FORM som du använder dig av. Är det detta du pratar om? Nej, Magnus det är ingen form. Inte som default i alla fall. okej. Nu fattar jag! UNDERBART!!!!! Nu har jag testat och det fungerar bra! hur menar du? om det blir typ å eller något med siffra så är det bara koden för bokstaven och kommer att skrivas ut på hemsidan som det skall. Nu har jag löst det!Hämta värden ifrån en IFRAME
På min första sida har jag en IFRAME där användaren kan fylla i diverse saker. Sen postar man det och skickas till en ny sida.
Min fråga, kan jag ta emot innehållet i en IFRAME med asp?? Någon nämde innerHTML och innerText??
Eller måste jag använda Javascript?
Varför jag måste ha en IFRAME och inte en vanlig textarea är en lååång historia..men det går i alla fall inte av flera anledningar.
Hälsningar JockeSv: Hämta värden ifrån en IFRAME
så om du har 1 sida med 1 IFRAME och skriver in något i IFRAMEN som du vill ha på utskrivet på sida1 så är mitt tips att ladda om IFRAMEN och sedan i den skriva ut sakerna på sida1.
Men jag kanske inte förstår vad du menar..
- MagnusSv: Hämta värden ifrån en IFRAME
Det är ett formulär, där man ska skriva inlägg. Precis som i forumet här.
Fast vi(på mitt företag) använder en färdig lösning som Microsoft(tror jag det är) gjort där man även får en editor, en ganska avancerad sådan. Så man kan formatera sina inlägg hur man vill innan man publicerar. Den ser nästan ut som Word...
Arean där man skriver och formaterar ligger i en IFRAME, och det kan jag inte byta ut mot en textarea, tyvärr.
Microsoft har gjort allt färdigt utom just när man ska posta det, det får man lösa själv.
Så jag måste på något sätt ta emot värdet som finns i IFRAMEN, för att sedan skicka in det i min databas, en Oracle i detta fall.
Förstår ni hur jag menar???Det är lite svårt att förklara...
/JockeSv: Hämta värden ifrån en IFRAME
För på någotvis måste det ju vara en variant av en textarea annars har jag svårt att se hur det fungerar, om det inte är en activeX vill säga..
Och är det en forms så måste du ju ha med en <form action='sida2.asp'> tag och då fångar du upp värdena på sida2.asp
http://msdn.microsoft.com/workshop/samples/browser/webediting/onepageeditor.htmSv: Hämta värden ifrån en IFRAME
Fast naturligtvis kan man tänka sig att använda en form om det funkar. Jag vet inte, det jag vet är att innehållet hamnar i en IFRAME.
Den här menar jag, Molle:
http://www.aspalliance.com/Yusuf/Article10a.asp
Det är exakt den jag använder. Kunde ju faktiskt skickat med den länken från början, tänkte inte på det, sorry......
Jag la till denna kodsnutt i slutet av sida.
<code>
<input type="button" onclick="alert(idContent.document.body.innerHTML);">
</code>
och då fick jag ut det som står i din IFRAME.
Alltså hade jag löst det på ungefär detta viss.
-----------------------------------------------------
lagt till en ny javascript funktion som skickar värdet till en ny sida.
<Code>
function saveToDatabase() {
document.saveToDatabase.valueInIFRAME = idContent.document.body.innerHTML;
document.saveToDatabase.submit();
}
</code>
skapat en form längst ner på sidan.
<Code>
<form name="saveToDatabase" action="saveToDatabase.asp" method="post">
<input type="hidden" name="valueInIFRAME">
<input type="button" value="saveToDatabase" onClick="saveToDatabase();">
</form>
</code>
Du kanske får modiferar javascriptfunktionen lite men jag tror det är så man gör för att skicka iväg ett formulär med javascript. Det borde fungera...
Får man ut värdet i en alert borde det inte sen vara några problem att skicka det vidare.
Ska prova detta senare idag!!
Stort tack för hjälpen Magnus!!!!!
En sak bara:
Om man skriver å ä ö, så klarar den inte det. Kan man lägga till något i Javascript för att den ska klara dessa tecken?
Försvinner de? eller omvandlas de till koder?
Om de omvandlas till koder kan du alltid omvandla tillback dem till å,ä,Ö innan du stoppar in de i databasen även om det inte skall behövas om du skall skriva ut innehållet på en websida.
Men om du inte vill ha det så så kör en replace på datan innan du stopar in den idatabasen.
typ
sData = request.form("sData")
sData = Replace(sData,"å","å");
osv
osv
då kommer koderna att ändras till å,ä,ö. Tror även man kan köra någon server.htmlencode() eller något så skall det fungera.
Det hade inte alls något med Javascripten att göra.
Lite klantigt kanske men, längst upp på sidan stod det:
<META content="text/html; charset=unicode" http-equiv=Content-Type>
När jag tog bort den fungerade det.
Tack för all hjälp!!