nu sitter jag här och funderar över vilket språk man ska använda.. vilket är bäst..? Befunge helt klart. Det är bäst! ja.. det är lite olika.. jag vill kunna ett språk där jag kan skriva enkla program, men som har kapaciteten för mer avancerade program.. om jag någon gång skulle vilja programmera open gl, eller vad som helst, vill jag ju inte byta språk.. jag tror att c++ är mest intressant just nu.. Valet mellan ASP och PHP är till största del en smakfråga. Trivs du med det ena så kan du hålla dig till det. jag kan ju säga att ASP är lite lättare att lära sig än PHP, fast jag vet inte så mycket om det, för att jag har typ aldrig testat php riktigt.. Jag tror att du skall inrikta dig på att välja antingen en linux miljö med PHP/MySQL/Oracle eller en windows miljö med ASP.NET/C#/MSSQL. windowsmiljö eller linuxmiljö säger du.. jag vill helst hålla mig till windowsmiljö... C++ kan nog bli lite för mycket att bita i om du tänker lära dig det själv. Det förlåter inte mycket vad gäller programmeringen. Om du vill programmera till windows miljön så är nog det bästa för tillfället C# som är microsofts nya programmerings språk. Det är en blandning mellan C++ och java kan man säga (lite hårt). I C# har man bland annat garbage collector (du behöver inte ha 100% koll på minnet som du behöver i C++) det finns inte i C++. Dessutom skriver microsoft det mesta i C# nu. Kommentar: Hej. [citat]Kommentar:FOLK MED ERFARENHET
jag har tidigare programmerat visual basic, asp och lite javascript, men jag har länge funderat på att lära mig c++.. frågan är bara, ska man överge asp och börja med php istället?
det måste vara en fördel att använda språk som liknar varandra, som c++, php och javascript.. eller vad anser ni?Sv: FOLK MED ERFARENHET
http://www.catseye.mb.ca/esoteric/befunge/index.html
Brainf*** är också ett bra språk. Det är dock inte riktigt lika kraftfullt som befunge. Fast roligare!
http://home.wxs.nl/~faase009/Ha_BF.htmlSv: FOLK MED ERFARENHET
sen sysslar jag endel med hemsidor, personliga, där jag tidigare har använd asp och endel javascript.. men om jag ska lära mig c++ kanske jag ska använda php till detta istället.. det känns ju bättre om språken liknar varandra..
men frågan är, är php lika bra som asp? ..eller finns det något annat som är bättre..?Sv: FOLK MED ERFARENHET
Sv: FOLK MED ERFARENHET
men om man jämför ASP å PHP så är ju asp baserat på VB/VBA och PHP är ju baserat på Delphi eller C++ eller nåt sådant liknande språkSv: FOLK MED ERFARENHET
Att försöka bli expert på båda områdena kanske är lite jobbigt om du inte redan kan det ena. Så välj vilket du tror på och börja där.
- MagnusSv: FOLK MED ERFARENHET
är inte c++ det "bästa" språket om man programmerar för privat bruk, men vill ha ett språk med kapacitet att exempelvis göra grafikmotorer till 3d spel?
och php är ju baserat, eller iaf väldigt likt c++ och det tror jag är en fördel..
en annan fråga.. c#, vad är det för något egentligen? ..hur kraftfullt är det om man jämför med c++?Sv: FOLK MED ERFARENHET
Sv: FOLK MED ERFARENHET
MySQl är gratis för hemmabruk, för proffessionelt bruk på tex en webb-server kostar det pengar.
MsSQL kostar pengar men har en mindre version MSDE som är gratis att använda.
Valet av databas borde nog vara som tidigare påpekat, lite beroende på miljö, men detta kommer troligen att förändra sig i framtiden
Personligen räckte det med att kika lite på koden från php-exempel för att få mig att avstå. Har själv erfarenhet från ett antal oika språk såsom gamla "goa" COBOL, c, c++, vb, asp. Utifrån detta rekomenderar jag dig att fortsätta med ASP men studera gärna själv lite exempel av php-kod och skapa dig en egen uppfattning av hur du skulle trivas med utveckling i ett sådan språk.
(Oops nu får jag säkert 10000 arga php:are efter mig)
mvh Roland, OBS utifrån egne erfarenher.Sv: FOLK MED ERFARENHET
Java är ju ett alternativ oxå...
Du kan ju göra ALLA sortes applikationer med Java.
* Webapplikationer (Java Servlets)
* Websidor (Java Applets)
* Fristående program till alla (?) plattformar.
Nackdelen är förstås att det går lite slött i vissa tillfällen.
Sen vet jag inte om Java börjar dala i populäritet i "vanlig" programutveckling. Sv: FOLK MED ERFARENHET
MySQl är gratis för hemmabruk, för proffessionelt bruk på tex en webb-server kostar det pengar.
[/citat]
Fel!
Om du sätter upp en webbserver och vill ha mySQL som databasserver så är det fortfarande gratis.
Om du däremot gör en applikation som bygger på mySQL som dbms och du säljer applikationen DÅ är det inte längre gratis, utan de vill då att du köper ett supportavtal som kostar allt från ungefär 2000 - 120 000 kr / år beroende på avtal
cya,
PatrikB