Är det någon som vet hur man kopplar till exempel ett postgiro till sin webbsida? Måste det ske i samarbete med Postgirot eller kan man göra det själv och i så fall hur? Jag har inte för avsikt att göra detta men är nyfiken. Jag skulle vilja veta vad du menar - förstår inte din fråga. Säg att jag vill sälja något och köparen skall kunna sätta in pengar på mitt postgiro eller bankgiro genom att på sidan ange sitt eget konto som pengarna skall dras ifrån och sättas in på mitt konto. Tror inte den tjänsten finns, men man vet aldrig. Jag undrade för jag hörde om en kvinna som sålde symönster. Allt skedde automatiskt genom att man fick beställa ett mönster. Det som skedde var att mönstret skickades till beställlaren och pengar kom på kontot. Efter ett tag hade hon hundra tusen på kontot utan att röra ett finger. Det måste ju då ha funnits någon funktion som kollat att pengar sattes in på kontot innan mönstret skickades. För att kunna dra pengar ifrån folks visa-kort krävs det att man använder en payment-gateway, finns flera att välja på. Jag tror oxå att du behöver ett så kallat merchant account ( har bara jobbat med betalnings-siter utomlands så jag vet inte vad det kallas för här i sverige), som VISA kan sätta in pengar på. Det hela kostar en del och både gatewayen och visa tar en viss % av varje transaktion. Slutligen kan jag ta död på myten att det finns någon tjänst, programvara eller dyligt som kan erbjuda det du frågar efter. Postgirot liksom alla andra banker är baserade på mycket avancerade system som dom troligtvis aldrig under några omständigheter skulle låta någon annan få tillgång till. Pellesoft använder som bekant www.paybox.se som jag tror kommer komma explosionsartat snart. Men som med alla nya tjänster - det tar sin tid innan det börjar sprida sig. Vad kostar det att använda sig av Paybox? Då menar ja inte som vanlig användare utan som företag eller liknande.Postgiro
Sv: Postgiro
Att koppla ett postgiro till din hemsida verkar kryptiskt för mig? Antingen har du en programvara på webbservern som du kan utnyttja på din sida för att göra bankbetalningar eller så menar du helt enkelt ett vanligt formulär som man skall kunna fylla i?!
/PelleSv: Postgiro
Sv: Postgiro
Du får då kontrollera om det finns någon betaltjänst på ditt hotell som stöder detta, annars finns det andra varianter såsom Paybox eller att bara helt enkelt skriva HUR dom skall betala in dessa pengar.
Hälsningar
/pelleSv: Postgiro
Hur funkar det med VISA tillexempel? Jag har ju köpt en del genom att ange kortnumret.Sv: Postgiro
-eSv: Postgiro
De svenska bankerna arbetar dock med att ta fram metoder för säker betalning över Internet, exempelvis SET. Bland svenska företag används inte betalning på "traditionellt" sätt med kreditkort eftersom det anses som osäkert, då det egentligen endast behövs kortnummer, namn och utgångsdatum. Sådana betalningar är inte ens giltiga om man drar det till sin spets och begär reklamation.
Så det som jag rekommenderar är att göra som den svenska standarden och ta betalt via faktura eller postförskott.Sv: Postgiro
Hälsningar
/PelleSv: Postgiro