Hejsan alla! Hej. Hejsan! Hej igen. Values skall komma förre paranteserna!! prova detta! Om det är så du menar? Hejsan! tack för att ni hjälper mig =) jag har haft det problemet själv, men kommer inte på vad det var? Men tror inte det har med mdb:n att göra. Kan vara nåt tecken nånstans som är fel! Hej, Frågan är var det i så fall skall in semikolonet alltså? har suttit och mixtrat lite och jag blir inte klok på var jag skall trycka in det! Denna borde funka utan problem: Tack för hälpen, ska test så fort jag kommer i närheten av datorn =) Vad kan man säga... Tack!Nybörjade på databaser
Först vill ag bara säga hej och att detta är mitt absolut första inlägg här! =) (det kommer nog flera efter detta).
Nu till mitt lilla problem:
En <form> skickar data från tre fällt tille en annan .asp fil som ska lägga in inputen från dessa tre fällt i en .mdb, men jag får felmeddelandet om att rad 7 är kaputt:
rad 6 och 7:
SQL = " Insert Into referenser (over, text, bild) VALUES ('" & Request.Form("over") & "', '" & Request.Form("text") & "', '" & Request.Form("text") & "') "
Set rs = db.Execute(SQL)
Browsern skriver något om ett Syntax error in INSERT INTO statement?
Vad kan detta betyda? vad gör jag fel?
Tack på förhand, hälsnigar PatrikSv: Nybörjade på databaser
Du har helt klart valt rätt forum om du vill lära dej programmering.
Helt underbar site...
till frågan:
Testa att skriva ut SQL-strängen på skärmen. Testa också att klistra in den i Access och kolla vad som händer då.
Kolla ocksp felstavningar.
Du sätter in "text" två gånger i databasen. borde väl inte vara problemet men det känns lite onödigt.Sv: Nybörjade på databaser
det där med text va fel det va en äldre kodsnutt, det ska stå bild på en av dem
Strängen jag fick ut var:
over=tralala&text=Tjolahopp&bild=tjosan&submit=Skicka
jag har dubbelkollat stavningen på de requestade fälten och det verkar inte vara någe fel där?
hjälp =) Sv: Nybörjade på databaser
testa:
Response.Write SQL
Kolla om du hittar nåt fel där. Prova i Access också.Sv: Nybörjade på databaser
SQL = " Insert Into referenser VALUES (over, text, bild) Sv: Nybörjade på databaser
Fölnade rader genererar efterkommande felmeddelande:
SQL = " Insert Into referenser VALUES (over, text, bild) ('" & Request.Form("over") & "', '" & Request.Form("text") & "', '" & Request.Form("bild") & "') "
Set rs = db.Execute(SQL)
Ger felmeddelandet:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Missing semicolon (;) at end of SQL statement.
Koden som jag utgår ifrån fungerar, men den är bara med två fält till en annan .mdb, kan det vara .mdb:n som e konstig? jag dubbelkollade fältnamn etc och det tycks stämma?
Tack!Sv: Nybörjade på databaser
Sv: Nybörjade på databaser
är inte heller jättevass på databaser, men här inbillar jag mig att jag kan hjälpa till *ler*
"[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Missing semicolon (;) at end of SQL statement."
Står ju faktiskt nästan i klartext (om det nu är det som är felet - det vet jag ifs inte). Du skall avsluta sql-strängen med ett semikolon (;), annars förstår inte Access SQL-satsen.
Kan det vara så "enkelt"?Sv: Nybörjade på databaser
Sv: Nybörjade på databaser
SQL = " Insert Into referenser(over, [text], bild) VALUES('" & Request.Form("over") & "', '" & Request.Form("text") & "', '" & Request.Form("bild") & "') "
Märk att jag har "klamrat" text eftersom det är ett reserverat ord i SQL-syntaxen
Man bör EJ använda sig av fältnamn som är reserverade ord i SQL, tex Text, Date, Datum m.m, m.m
OM man nu ändå gör det så MÅSTE man klamra dessa fältnamn i sql-frågan
cya,
PatrikB a.k.a mrWize - http://www.mrwize.nuSv: Nybörjade på databaser
Förresten? Patrik B? Det måste jag säga är ett mycket bra namn, själv heter jag också Patrik B! =)Hej igen!
Jag hade aldrig själv listat ut att det var text som ett reserverat syntax som spökade!
Men nu fungerar det (sitter ioch funderar på när jag ska betala pellesoft.nu för att bli bonusmedlem) =)
JiiPii!