Jag har ett problem. Ett riktigt klurigt problem. Jag går direkt på sak med förhoppning att något snille kan hjälpa mig: Detta kan du "mickla" lite mer med, så att du får 2 celler/rad istället för som koden ger 1 cell per rad. OBS! lägg functionen överst eller underst på sidan Tack för din tid. Jag ska klura lite med detta (i första anblicken ser det förvirrande ut för mig). Men stort tack ändå! koden ger nog 2 celler per rad ... la till det efter att jag skrivit den inledande texten .... men, den bör kollas så eftersom koden ej är testad.Klurigt problem, tycker jag
Jag har en databastabell med 40 kolumner i. Dessa har fått namnen "Falt1" till "Falt40". I dessa fält lagras olika uppgifter, men det är inte alltid som alla fälten används. Ibland används kanske endast fält1 till fält 10 samt fält 20 till 25. Okej.
Sidan som dessa resultat skall visas på är uppbyggt av en html-tabell med två kolumner med 20 rader, enligt nedan:
O O
O O
O O
O O
osv...
FÖRKLARING: O = tom cell
Men om informationen i databasfältena är utspridda så skulle det innebära att resultatet blir som följande (dvs tomma celler mitt i):
X X
X O
O X
X O
Hur ska jag göra för att komprimera detta? Resultatet ska visas löpande och inga celler i html-tabellen ska bli tomma, som följande:
X X
X X
X O
O O
Jaja... jag hoppas att ni förstår vad jag vill uppnå... svårt att förklara, men jag är i desperat behov av hjälp och hoppas att nån kan vara så schyst att hjälpa mig.
Peace!Sv: Klurigt problem, tycker jag
Function IsArgument(ByVal vArg)
Dim blnIsArg
blnIsArg = True
If Len(vArg) = 0 OR IsNull(vArg) Then blnIsArg = False
'## -- return result --
IsArgument = blnIsArg
End Function
If IsArgument(objRS("falt1")) Then
intCounter = intCounter + 1
Response.Write "<TD>" & objRS("falt1") & "</TD>"
If intCounter mod 2 Then Response.Write "</TR><TR>"
End If
'## -- se till att jämnt antal celler skrivs ut i tabellen --
If intCounter mod 2 <> 0 Then
Response.Write "<TD> </TD></TR>"
End If
OBS!! otestad kod!
cya,
PatrikBSv: Klurigt problem, tycker jag
Sv: Klurigt problem, tycker jag
Functionen kollar egentligen endast om en variabel innehåller något, om den gör det returneras True annars returneras False.
Sedan är det bara att kolla om recset posten innehåller ngt och om det gör det ska en cell med innehåll från recset´posten skrivas ut annars inte.
Sedan bör man kolla när en ny rad ska avslutas och påbörjas och när hela loopen är körd måste man kolla så att tabellen har avslutats på korrekt sätt (rätt antal celler tex.)
cya,
PatrikB