Hej ! Ett tillägg bara: Ja just det, det har du rätt i !Att kunna ändra lösenord och användarnamn
Jag har gjort en inloggning med användarnamn och lösenord mot en accessdatabas.
I databasen har jag ett fält som heter userid, och ett som heter password, och där fyller jag i dom tre namnen (personer som får logga in) och deras password.
När allt är klart vill dom kunna ändra sina lösenord och kanske t o m ändra sina användarnamn i framtiden.
Hur gör man ?
// Martin BSv: Att kunna ändra lösenord och användarnamn
Lösenordet kan du ju lätt ändra genom att sätta en update-sqlsats typ:
connect.execute("update tblusers set fldpassword = "& request.form("password")&"")
nånting sånt borde funka.. vet ju iofs inte hur din kod ser ut nu men jag kör med nått liknande sånt i alla fall
//J.ESv: Att kunna ändra lösenord och användarnamn
Innan du uppdaterar databasen så bör du ju kolla om användarnamn eller lösenorder redan finns.
<code>
sSQL = "SELECT userID from tbl_ettNamn WHERE userName = 'ettUserName' OR userPwd = 'ettPassWord'"
rs.open sSQL,Conn,3
If rs.eof or rs.bof then
'uppdatera databasen
else
'upptaget
end if
rs.close
Set rs = Nothing
'etc....
</code>
PutteSv: Att kunna ändra lösenord och användarnamn
När jag ändå är här inne och skriver så tänkte jag göra ytterliggare en förfrågan.
Det är så att jag har en avtalsdatabas där jag kollar igenom avtal som håller på att gå.
Mina avtal läggs in med datumformateringen 2002-03-23
Jag vill att min kolumn 'Datum' ska kollas igenom och 31 dagar innan avtalet går ut ska ett mail skickas ut till dom det berör.
Hur gör man lättast, skriver den kod som ska utföras, sparar som en .vbs fil och lägger till den i scheduled tasks, eller ?
Även Jmail komponenten måste man in å lukta lite på, väl ?
HJÄLP !!
Koden jag har börjat skriva lite på ser ut som följer:
<%
Set DataConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DataConn.Open "DRIVER={sql server};server=sqlserver;database=avtal"
%>
<%
Function SQLDate(Value)
If IsDate(Value) Then
SQLDate = "'" & Month(Value) & "/" & Day(Value) &"/" & Year(Value) & "'"
Else
SQLDate = Null
End If
%>
<%
strSQL = "SELECT * FROM Avtal WHERE Datum < " & SQLDate(DateAdd("d",-31,Now()))
set RS=DataConn.execute(strSQL)
%>
Kan man lätt göra en utskrift på något sätt utan JMail komp. (om det är den man ska använda) för att se om det fungerar ?
Ett start tack till den/de som hjälper mig med detta !!
Har bråttom !
// Martin B