Hej, En sak har jag märkt. Det går inte att använda sessionsobject tillsammans med Application. objekt i global.asa. måste sidan verkligen heta .asp? Vad själva includefilen har för extension spelar ingen roll. Däremot måste den sida som använder <!--#include file="filnamn.ext"--> ha filprefixet .asp ....eller SHTML bara för att ge ytterligare ett exempel. Om man ska se det på det viset så fungerar den ju. Men ibland vill man ju gärna ha omedelbar respons.. Japp, tyvärr är det inte så mycket att göra åt saken. Du kan ju minska tiden innan Session Timeout inträffar men det kan ställa till om det skulle inträffa medan användaren fortfarande är kvar på sidan. Tror att standardiställningen är 20 minuter om man inte anger annat. Hmm...Finns det inte en metod som heter Response.IsClientConnected eller liknande? Om man kör den i början på varje ASP-sida så ser man ju om besökaren är kvar på sidan, om inte så kan man köra Session.Abandon och då borde Session_OnEnd triggas. Om besökaren inte är kvar öppnar den väl inte några asp-sidor??? IsClientConnected kollar bara om webbläsaren fortfarande vill ha den begärda sidan eller om den ska sluta skicka data. Detta ifall användaren har surfat vidare eller på annat sätt avbrutit nedladdningen av en webbsida.global.asa
Kan jag lägga in funktioner och variabler i global.asa och sen använda dem från vilken asp-sida som helst?
/RickardSv: global.asa
Saker som är bra att lägga i global.asa är sådant som aldrig förändras, exempelvis connectionsträngen. Givetvis kan man i session_onload även använda värden för att räkna antalet aktiva användare mm, men av erfarenhet fungerar det sådär. Speciellt Session_OnEnd som inte alltid verkar köras för varje användare som lämnar sajten.
Bygg istället includefiler som du bifogar de asp-sidor som skall använda anropen, det blir då mindre arbete för servern, samtidigt som det är lättare att ändra. Dock måste sidan heta .asp för att man skall kunna använda include-filer.Sv: global.asa
har för mig att .inc går lika bra, och skall man ha in text osv funkar textfiler (.txt) lika bra!
har dock inte provat att ha funktioner i en textfil eller något men det borde inte funka eftersom servern då skickar textfilen utan att först exekvera den och köra eventuell asp kod!Förtydligande av filprefix på includefil
/PelleSv: Förtydligande av filprefix på includefil
När det gäller Session_OnEnd så körs den varje gång. Däremot så är det inte säkert att den körs direkt användaren flyttar sig från sajten. Om användaren exempelvis stänger webbläsarfönstret så avslutas inte sessionen förstän Session Timeout har inträffat. Säger INTE att du har fel men det är mina erfarenheter i alla fall :-)Sv: Förtydligande av filprefix på includefil
/RickardSv: Förtydligande av filprefix på includefil
Sv: Förtydligande av filprefix på includefil
Eller?
/RickardSv: Förtydligande av filprefix på includefil
/JohanSv: Förtydligande av filprefix på includefil
HOWTO: Use IsClientConnected to Check If Browser is Connected
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q182/8/92.ASP