Hej! Ok, skall försöka bena upp det för dig. Ett smart tips kan vara att lagra Connectionsträngen i en applikationsvariabel i Golbal.asa. Helst om man använder MapPath. <code> Tja includefil funkar ju oxå nu efter iis5 när siderna bara kompileras en gång. Tidigare var det ju så att Includes satte ned prestandan.Koppling utan DSN
Jag har hört att en databaskoppling (till Access) utan DSN är snabbare än med DSN. Stämmer det och i så fall varför?
/ DavidVad skall man välja?
Tester har visat att DNS-less conenctions är lite snabbare änd System-DNS. Anledning är att när ADO vill göra en connections till en databas genom att använda System-DNS, så måste den göra ett uppslag i Windows-registret.
Nu är det ju inte så att detta tar en väldig massa tid men det gör skillnad om du har en site med många samtidiga uppkopplingar.
Men jag rekomenderar dig att inte köra med någon av dessa utan gå direkt på OLEDB istället.
OLEDB är någonstans mitt emellan ODBC lagret och applikationen.
OLEBD är det snabbaste sättet att skapa en koppling mot en databas.
Fördelen är också att man inte måste in i kontrollpanelen och böka.
Så är det ju så att vissa webhotell tar betalt för varje databas koppling och använder du OLEDB så kan du ha hur många som helst utan att du behöver kontakta administratörerna så att de kan ta mer betalt av dig.
<code>
Connectionstring för SQL:
Provider = SQLOLEDB
Data Source = Server-namn
Initial Catalog = Databas-namn
Conn.Open "Provider=SQLOLEDB; Data Source=servernamn; Initial Catalog=databasnamn; User ID=farbrorBosse; Password=sa"
Connectionstring för Access:
Provider = Microsoft.Jet.OLEDB.3.51 (4.0 för Access 2000)
Data Source =Sökväg till *.mdb filen.
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= sökväg till filen"
Tänk på att sätta rättigheter på mdb-filen.
IUSR_datornamn behöver minst read.
Hoppas att detta svarar på din fråga.
Putte
</code>Sv: Vad skall man välja?
Fördelen är att applikationsvariabler är betydligt snabbare än MapPath.
Behöver bara updatera connectionsträngen på ett ställe vid förändring.
Tänk på det. ;O)Ännu bättre
Att lagra connectionstringen i en applicationsvariabel? Därom tvista de lärde. Vissa säger att det drar ner prestandan vissa inte...jag skulle inte lagra connectionstring där.
Placera connectionstringen och andra constanter i includefiler som du inkluderar på varje sida.
Ex:
const_path = "c:\inepub\wwwroot\dbase\databas.mdb"
const_on_off = True
const_bgcolor = "white"
Klart!
</code>
PutteSv: Ännu bättre
Men att göra MapPath är ineffektivt och att lägga Connoctionsträngen i varje sida gör det svårt att updatera.