Någon som har ett tips på hur man ska gå tillväga för att räkna upp hur många poster som finns registrerade? <code> hur gör jag om jag ska hämta datan från en annan tabell? tblGrupper - fltGID, fltGRubrik, fltGBeskrivning,fltGDatum (dessa ska visas o dom har jag fått fram) Följdfråga: aaahh...sorry.....jag har ftlGID som sekundärnyckel i meddelande tabellen.. tack så mycket....fungerar perfekt!! strSQL = "SELECT tblGrupper.fltGID, tblGrupper.fltGRubrik, tblGrupper.fltGBeskrivning, tblGrupper.fltGDatum, COUNT(tblMeddelande.fltMID) as Antal, MAX(tblMeddelande.fltMTid) As SenastTid" & vbcrlf & _Räkna antal meddelanden?
Det enda jag vill ha är ett tal på antal poster.
Detta ska användas i ett forum på samma sätt som man gör på forumets förstasida här på pellesoft. Man ser ju hur många svar det finns.
Tack på förhand / LariSv: Räkna antal meddelanden?
SELECT count(id) as antal FROM tbl_enTabell
'där id är ett fältnamn i din db
Antal: <%=rs("antal")%>
</code>
//PutteSv: Räkna antal meddelanden?
jag hämtar nämligen data från två olika tabeller....Sv: Räkna antal meddelanden?
tblMeddelande - fltMID, fltMRubrik, fltMMeddelande, fltMAnvändarnamn, fltMID, fltMTid ( Här vill jag få fram totala antal meddelanden )
Gick det här att förstå?
Det jag ska få fram på sidan är detta: Gruppens rubrik (fltGRubrik), En beskrivning av gruppen (fltGBeskrivning), När gruppen är skapad (fltGDatum), totala antalet meddelanden i varje grupp (detta som jag vill ha count på) och sen så vill jag kunna visa när senaste meddelandet är skrivet.....vilket jag inte heller vet hur man gör (fltMTid)Sv: Räkna antal meddelanden?
Hur vet du till vilken grupp ett meddelande tillhör?
//PutteSv: Räkna antal meddelanden?
jag skrev fel på ett IDfält innan...Sv: Räkna antal meddelanden?
strSQL = "SELECT fltGID, fltGRubrik, fltGBeskrivning, fltGDatum, (SELECT COUNT(*) FROM tblMeddelande WHERE tblMeddelande.fltGID = tblGrupper.fltGID) as Antal" & vbcrlf & _
"FROM tblGrupper"Sv: Räkna antal meddelanden?
nu kommer vi till nästa stora problem....
jag ska skriva ut datumet då det senaste inlägget är skapat, på samma sida som innan.
hur löser jag detta?
i tblMeddelande har jag en fält som heter fltMTid.
Tacksam för svar på detta oxå!
/LariSv: Räkna antal meddelanden?
"FROM tblGrupper LEFT JOIN tblMeddelande ON tblGrupper.fltGID = tblMeddelande.fltGID" & vbcrlf & _
"GROUP BY tblGrupper.fltGID, tblGrupper.fltGRubrik, tblGrupper.fltGBeskrivning, tblGrupper.fltGDatum