Vad gjorde jag utan detta forum? :-) Hej Tack, men har provat detta och av någon anledning fungerar det inte. Har för lite kunskap för att reda ut VARFÖR det ej fungerar. Ingenting händer, dvs formulärposten skickas och registreras snygt och prydligt ändå!?? value="Required". Detta ger ju bara textrutan ett värdet. Detta var vad jag behövde och ville ha. Svårt att ta i hand på distans, men verkligen många tack. Ett tillägg. Jag rekomenderar att så ofta som möjligt att göra valideringen på klienten för att sparar tid och belastning på servern. Se enligt mitt tycke så är inte validering på klienten sekundärt utan primärt. Jag tyckte jag uttryckte mig klart men uppenbarligen inte! :-) nog uttryckte du den alltid :-) Kul att detta väckte sådan debatt. Hade 8 mail som meddelade att svar på mitt inlägg fanns. Visst är det alltid kul med en debatt. Jag och Putte fortsatte den i chatten och konstaterade ganska snabbt att vi menade samma sak fast uttryckte det olika. Det finns 1 problem med javascripten. Crackers kan använda html-infect. Det är ett speciellt programm där de bara ändrar i html-koden och sen så kör de sidan med ändringarna. Därför ska man använda en IF-sats. Vad jag förstår så är html_infect ett virus som måste ligga på servern för att dom ska kunna använda det.hur anger jag "required" i ett textinmatnings-fält?
Denna gång gäller det en förmodligen mycket banal och enkel fråga.
i ett vanligt textfält, hur anger jag värdet "Required"
t.ex. om jag vill ha required i följande inmatningsfält:
<INPUT TYPE="TEXT" SIZE="35" name="namn">Sv: hur anger jag "required" i ett textinmatnings-fält?
<INPUT TYPE="TEXT" SIZE="35" name="namn" Value="Required">Sv: hur anger jag "required" i ett textinmatnings-fält?
Sv: hur anger jag "required" i ett textinmatnings-fält?
Du måste använda dig av javascript (eller vbscript) för att validera formuläret.
<code>
<head>
<script language="javascript">
function checkForm() {
//byt ut form1 till namnet på dett fomrulär.
if(document.form1.namn.value == "") {
alert("Du måste ange ditt namn.\r\nFörsök igen");
document.form1.namn.focus();
return false;
}
return true;
}
</head>
I formtaggen:
<form.....onSubmit="return checkForm();">
</code>
//PutteSv: hur anger jag "required" i ett textinmatnings-fält?
Den kodsnutten Putte bifogar ger dig önskat reultat *på klienten*. Eftersom att ~10% inte använder sig av JavaScript så är validering av inmatningsfält på klienten alltid sekundärt. Det primära är att göra valideringen *på servern*, alltså i din ASP-kod.
Men det är jag övertygad om att Putte har en fin funktion för ... ! :-)Sv: hur anger jag "required" i ett textinmatnings-fält?
Och hur skall man förhindra att ett formulär postas om just inte på klienten.
Sedan skall en valedering ske även på servern innan informationen petas in i databasen.
Så vet jag inte vad du menar med:
~10% inte använder sig av Javascript?
Menar du utvecklare som inte använder sig av javascript?
Men visst så har jag kod för att validera på servern.
Ca 10% av de som surfar på nätet använder inte JavaScript. Antigen har den en klient som inte stödjer det (Lynx exempelvis) eller så har de JavaScript avslaget.
Jag håller också med om att man ska utföra mycket av valideringen på klienten. Fast inte så mycket för att minska belastningen på servern som att slippa skicka sidor fram och tillbaka över webben.
En användare surfar till en websida med ett inmatningsformulär. Där matar han in fel uppgifter och blir varna av ett klient-side JavaScript. Allt frid och fröjd när han rättar sitt fel och postar korrekt data.
En annan användare surfar till samma sida och har JavaScript avstängt. Användaren ifråga får ingen varning utan postar den felaktiga datan. Här måste då en servervalidering till. Resultatet blir att användaren får tilbaka en ny sida som säger att visa fält var fel och han får mata in dom igen.
En tredje användare vill hacka din site och försöker skicka med en massa ogiltig information via antingen GET eller POST till din server. Här måste du cokså utföra en servervalidering av datan.
Eftersom att du aldrig kan vara säker på om datan från klienten är rätt eller fel så måste du alltid utföra en validering av datan på servern. Därför anser jag att all validering primärt sker på servern. Och för att underlätta för användare så kan man också lägga till en klientvalidering av datan men den är då sekundär.
Hoppas jag uttryckte min ståndpunkt tydligt nog denna gång.Sv: hur anger jag "required" i ett textinmatnings-fält?
Det jag menade var att varför inte göra en klientvalidering först och sedan en server validering.
"skicka sidor fram och tillbaka över webben" = belastning, långsammare?
Så på 90% av klienterna så behövs det inte skickas sidor fram och tillbaka över webben.
Och visst nämnde jag att en servervalidering krävdes oxå.
Så jag vidhåller nog att först klientvalidering sedan servervalidering.
Vill bara ta om att Puttes lösning fungerar perfekt för mig och att jag är helt nöjd.
Jag hade tidigare kontrollen i databasen, men kör nu 2 separata formulär mot samma databas och måste ha olika kontroller i dessa formulär och det fungerar nu perfekt.
Tack Putte!Sv: hur anger jag "required" i ett textinmatnings-fält?
> Vill bara ta om att Puttes lösning fungerar perfekt för mig och att jag är helt nöjd.
Självklart fungerar Puttes förslag utmärkt <b>så länge klienten stödjer JavaScript</b>Sv: hur anger jag "required" i ett textinmatnings-fält?
Här är iaf en länk som handlar på detta:
http://www.safersite.com/PestInfo/h/html_infect_bot.asp