Hej. 1. lagra inte data i databasen som du kan beräkna med hjälp av andra fält Tack för ditt svar jag förstår vad du menar , men pga av vissa anledningar så måste jag lägga resultaten i kolumner i databasen för dom fyller vissa funktioner i andra sammanhagn, dom skall i sin tur användas till andra uträkningar senare. jag har börjat men får det inte riktigt att funka: KAnske det här hjälper: Tack , jag skall prova detta , jag vill bara få avstämt en sak med dig som jag är osäker på , men bara så det inte blir nått missuppfattat, jag ser att du kör"dim" på ja, nej, jproc, nproc men dessa finns ju inte postat med från "första" sidan utan dom skall ju göras på denna sidan men det kanske skall vara så ändå? Hej Hej, jag vet inte om detta hjälper men när jag använder denna formel så funkar allt perfekt men det är bara lokalt hemma på w2k det funkar när jag lägger upp det jobbets nätver med IIS 4 version så funkar tydligen inte " execute(x & " = " & x & " + 1") " funktionen så det jag behöver är en annan funktion som gör typ samma sak. Skulle gissa på att request.form("nr" & num) Varken är "ja" eller "nej". Säger den att du inte fyllt i frågan? Hej Hade glömt ett e på Response. Att du inte såg det. ;O) *skrattar* ja man stirrar sig blind ibland ;)) hummm knepigt så här blir det för alla 20 frågor : ÄR du medveten om att den är känslig för stora och små bokstäver. Är nog det som spökar. ;O) där sa du nått :)) Du kan ju köra med: Tack alla som offrat tid för att hjälpa mig :)))beräkning av ja/nej svar till antal och procent
Jag har 20 st "frågor" på en sida som kan besvaras med ja el nej sedan skickas dom till en "update" sida som i sin tur då lägger in det i databasen, men på "update" sidan vill jag summer antal ja resp nej för att lägga i varsin "antalja, antalnej" kolumn i databasen samt att på samma sida beräkna ut ja resp nej i procenten för att lägga det oxå i varsin separat "jproc , nproc" kolumn i databasen.
Vore evigt tacksam om någon kunde lösa detta åt mig.
// JonasSv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
2. Antal Ja / antal frågor = % Ja
2. Antal Nej / antal frågor = % NejSv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
// JonasSv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
ja=0
nej=0
jproc=0
nproc=0
For num = 1 to 20
If request.form("nr"&num) = "ja" then
ja = ja + 1
Else
If request.form("nr"&num) = "nej" then
nej = nej + 1
End if
jproc = Round((ja / 20)*100,2)
nproc = Round((nej / 20)*100,2)Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
<code>
<%
Dim ja
Dim nej
Dim jproc
Dim nproc
ja = 0
nej = 0
For num = 1 to 20
Select Case request.form("nr" & num)
Case "ja"
ja = ja + 1
Case "nej"
nej = nej + 1
Case Else
Respons.Write "Du har inte svarat på fråga: " & num & "<BR>" & vbCrLf
End Select
Next
jproc = Round((ja / 20) * 100, 2)
nproc = Round((nej / 20) * 100, 2)
%>
</code>Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
tack för din hjälp :)))Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
Jag fick dom till noll i alla kolumner oavsett vad jag fyllt i (antal ja/ nej och jproc /nproc)Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
For num = 1 to 20
x = request.form("nr"&num)
execute(x & " = " & x & " + 1")
Next
If request.form("nr"&num) = "ja" then
ja = ja + 1
Else
If request.form("nr"&num) = "nej" then
nej = nej + 1
End if
jproc = Round((ja / 20)*100,2)
nproc = Round((nej / 20)*100,2)Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
men det funka ju med den övre formeln jag beskrev?
Om jag använder response.write satsen får jag ett felmedelande som lyder :
Microsoft VBScript runtime error '800a01a8'
Object required: 'Respons'
och utan den funkar sidan men värdena i databasen på ja / nej jproc nproc har värdet noll .
men alla nr1 till nr20 i databasen har sina respektive ja och nej i sina kolumner.Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
Verkar som att värdet inte är "ja" eller "Nej"
<code>
<%
Dim ja
Dim nej
Dim jproc
Dim nproc
ja = 0
nej = 0
For num = 1 to 20
Select Case request.form("nr" & num)
Case "ja"
ja = ja + 1
Case "nej"
nej = nej + 1
Case Else
Response.Write "Du har inte svarat på fråga: " & num & "<BR>" & vbCrLf
Response.Write "Svar: nr" & num & " = """ & request.form("nr" & num) & """<BR>" & vbCrLf
End Select
Next
jproc = Round((ja / 20) * 100, 2)
nproc = Round((nej / 20) * 100, 2)
%>
</code> Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
jag skall testa lite mer igen :))
tack.Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
Du har inte svarat på fråga: 1
Svar: nr1 = "Nej"
Du har inte svarat på fråga: 2
Svar: nr2 = "ja"
Du har inte svarat på fråga: 3
Svar: nr1 = "ja"
osv....Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
jag postar i väg svaren så här : Ja / Nej men i formeln så använder jag bara små, exakt vilka utav:
Case "ja"
ja = ja + 1
skall jag byta till Ja ? för sedan i databasen står det med bara små bokstäver eller måste jag byta hela vägen ?Sv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
Select Case LCase(request("nr" & num))
Case "ja"
ja = ja + 1
Case "nej"
nej = nej + 1
Case Else
Response.Write "Du har inte svarat på fråga: " & num & "<BR>" & vbCrLf
Response.Write "Svar: nr" & num & " = """ & request.form("nr" & num) & """<BR>" & vbCrLf
End Select
/ThomasSv: beräkning av ja/nej svar till antal och procent
Problemat var att jag posta med stor bokstav i början och sedan tog emot och beräkna med små , där ser man vad lät det är att missa nåt , jag titta ju aldrig på den sidan jag postade från satt bara och klia sig i huvudet med den sidan med beräkningen på..
Tack igen :))