Jag får detta meddelande: Installera den senaste MDACen. Jag installerade MDAC 2.7 RTM, men det blev fortfarande samma felmmeddelande.... är det nåt annat som åxå ska installeras?? Du måste ha JET-drivrutinerna också (har jag för mig), titta på http://www.microsoft.com/data/download_Jet4SP3.htm Jag installerade drivrutinerna för Jet4 men det hjälpte inte..... såhär ansluter jag till db'n: Tycker att det ser rätt ut men det är ofta problem när man använder DSN. kontrollera sök vägen till db filen :Server.MapPath("forum.mdb" Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection") Japp.... nu funkar det!! Vet inte varför men det gör det iaf..... tack alla!!Databas-error?!
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80004005'
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access 97] Det går inte att öppna databasen '(okänt)'. Databasen kanske inte känns igen av programmet eller så är filen skadad.
Jag har en Access 2000 databas.... finns det nån uppdatering att ladda ner .... jag har NT4 med IIS4.0.... några tips??
Jag testade att konvertera databasen till Access97 å då funkade det.... finns det nän uppdatering för IIS4, jag har SP6 installerat.....
//SuneSv: Databas-error?!
Hämt den på http://www.microsoft.com/data/
//PutteSv: Databas-error?!
/JohanSv: Databas-error?!
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("forum.mdb")&";"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Fler tips!?
Använd OLEDB istället. Det är den snabbast kopplingen.
Connectionstring för Access 2000:
<code>
Provider = Microsoft.Jet.OLEDB.4.0
Data Source =Sökväg till *.mdb filen.
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= sökväg till filen"
</code>
Connectionstring för Access 97:
<code>
Provider = Microsoft.Jet.OLEDB.3.51
Data Source =Sökväg till *.mdb filen.
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.3.51; Data Source= sökväg till filen"
</code>
//PutteSv: Databas-error?!
den kanske skall vara nåt som exempel: Server.MapPath("\\db\forum.mdb"Sv: Databas-error?!
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & server.mappath("forum.mdb")
Addera = "Select * From asp WHERE REF_ID = 0 ORDER BY DATUM DESC"
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
Då får jag detta felmeddelande:
ADODB.Connection fel '800a0e7a'
Det gick inte att hitta den angivna providern. Den kanske inte är ordentligt installerad.
Nåra tips!??
//Sune