Hej! Ta reda på vilken fil du skall köra: tex file_en_page_1.htm Hej!Dynamiskt inkluderade sidor i ASP
Jag har frågat tidigare i detta forum och fått bra svar nu kommer en fråga som jag ställt tidigare men nu lite tydligare och mer detaljerad (hoppas jag). Jag håller på och bygger en flerspråkig site men får den inte att fungera. Så här har jag tänkt
Sida 1: Skickar ett värde ("en" eller "fr") till en session variable
Sida 2: Lagrar värdet i sessions variabeln "lang_pref"
Sedan vill jag att Sida 2 skall inkludera text från en sida vars address finns refererad till i en databas med två kolumner "file_en" and "file_fr" i respektive kolumn finns referens till filer i de olika språken.
Sedan har jag försökt skapa en "fusk"-dynamisk inkluderingsfil genom att följa exemplet i Macromedias Technote 15180:
SUB ReadDisplayFile(FileToRead)
whichfile=server.mappath(FileToRead)
Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set thisfile = fs.OpenTextFile(whichfile, 1, False)
tempSTR=thisfile.readall
response.write tempSTR
thisfile.Close
set thisfile=nothing
set fs=nothing
END SUB
För att sedan visa texten i den refererade filen använder jag koden:
whichfile=rsFam.Fields.Item("file_" & Session("lang_pref")).Value
Call ReadDisplayFile(whichfile)
Det fungerar dock inte och jag ser inte vad som är fel. Jag undrar om det har att server.mappath i SUBen. Jag har tidigare haft strul med detta i connection strings och använder istället absolut referens idag. Vet dock inte hur jag skall göra det i detta exempel.
Jag har tidigare haft texten direkt i databasen istället för i en separat fil. Men det blir för jobbigt att uppdatera denna direkt i databasen och dessutom för hand lägga till olika html taggar för länkar, radbrytningar etc.
Har någon ett förslag vore jag tacksam.
/HannesSv: Dynamiskt inkluderade sidor i ASP
Kör sedan Response.Execute("file_en_page_1.htm") där du vill ha ut filens innehållSv: Dynamiskt inkluderade sidor i ASP
Jag fick det att fungera! Feöet tidigare orsakades av att filreferenserna i min accessdatabas lagrades i ett fält med datatyp "Memo" när jag satte det till "text" istället så fungerade det utmärkt!
/Hannes