Tja. Du kan ha ett sessionsobjekt som du skapar vid fösta tillfället och i den lägga en timestamp - på det sättet kan du kolla hur lång tid som förflutit. nej, sessionen uppdateras varje gång du uppdaterar sidan! Jo, Men själva sessionen för den personen är ju fortfarande aktiv!Updatering och session.Timeout.
Kan man uppdatera sidan utan att uppdatera sessionen?
Jag har en sidan med inloggning som sessionen tar slut efter 30min, men jag har också en funktion som uppdaterar en sida i en iframe för att kolla vissa värden. Effekten av detta är att sessionen aldrig tar slut om man inte stänger läsaren eller loggar ut.
Så kan man uppdatera sidan utan att uppdatera sessionen eller måste jag hitta på något annat.
Tack på föhabd.Sv: Updatering och session.Timeout.
/PelleSv: Updatering och session.Timeout.
Sessionen ligger som en Cookie på din dator, och följer med vid alla requests du gör till servern.Sv: Updatering och session.Timeout.
<%
if session("timestamp") = "" then
session("timestamp") = now
end if
%>
Då uppdateras den bara om den sessionsvariabeln är tom = du har precis kommit till inloggningssidan. Sen om denna körs 2 eller 100 gånger kommer ju inte värdet förändras eftersom timestamp inte är tom längre.
/PelleSv: Updatering och session.Timeout.
Tror vi missuppfattat varandra.. :)
Jag trode att han ville använda Session On_End i global.asa eller nått, men eftersom sessionen inte "dör" så får han det inte att fungera.
Men det kanske var jag som tolka frågan fel :)
/Mattias