Hej! Hej, i ditt exempel så handlar det om att först leta reda på något som återkommer med jämna intervall - en sak i detta fall kan varaLäsa delar ur en textfil?
Tänkte höra igen om jag kan få lite tips.
Jag har en större textfil som jag ska läsa av till en asp sida.
Jag vet hur jag ska göra för att läsa av hela filen eller rad för rad, med Textstream objektet.
Denna fil är en rapport med ett fast upplägg, men med föränderliga värden i rapporten, som uppdateras varje dag. Det jag vill göra är att läsa och plocka ut endast värdena i rapporten och presentera dem på en ASP sida på mitt eget sätt. Vill alltså inte visa upp hela rapporten som den ligger i textfilen.
Förstår att jag på något sätt måste använda en villkorssats för att matcha och hitta rätt ställen i filen. Men hur ska jag göra det?
Kan man använda sig av en Select Case sats? Är dock osäker på hur man gör detta.
Nedan är ett exempel på ungefär hur textfilen är uppbyggd:
Rapport fördelning på orter
Avvikelser per ort >5 >10 >15
Stockholm 30% 40% 30%
Göteborg 35% 20% 45%
Malmö 20% 60% 20%
Luleå 65% 20% 15%
Umeå 40% 30% 30%
Sundsvall 10% 50% 40%
Här är en massa fritext på flera rader bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
Sedan kommer ytterligare uppställningar i rapporten ungefär som ovan uppställd i liknande kolumner.
Det jag vill göra är egentligen att bara läsa ut de procentuella värdena till en asp sida, utan att för den skull vara låst till rapportens uppbygnad i övrigt med kolumner, stycken osv.
Hälsningar PhuSv: Läsa delar ur en textfil?
%<tab> för varje rad som innehåller den information du behöver.
Genom att läsa rad för rad och köra split-kommandot kan du få ut dom raderna med % data, eller kanske leta efter en rubrik och sen vet du att raden efter är din information osv.
Det gäller alltså att leta mönster för att du skall kunna bygga en bra applikation som hämtar ut ditt data.
Hälsningar
/Pelle