Hej, När du har sorterat på en kolumn kan du väl ändra länken till just den kolumnen så att de t.ex. blir sort=kolumnnamn&order=DESC. Då får du ju bara DESC om du trycker på just den kolumnen. Gick detta att förstå? Hmm, ska försöka lite bättre då :) Okej, det var bättre.........:-)Sortera kolumner
Jag har ett recordset som jag ifrån, bygger en html tabell.
Nu skall man kunna sortera genom att klicka på resp. rubrik. Det funkar hyfsat om man skickar med en parameter i länken, t ex sort=kolumnnamn, och sedan lägger det i sql frågan.(eller i rs.sort).
Så långt är allt bra, men sen vill man ju sortera ASC och DESC.
Första gången man klickar på en rubrik skall sorteringsordningen vara DESC, klickar man igen så ska sorteringsordningen vara ASC. Fast då ska den bara vara ASC på den kolumnen. De andra kolumnerna ska fortfarande vara DESC eftersom jag inte klickat på dom än.
Blev det rörigt....??
Är det någon som har någon bra funktion, eller idé för detta??
Alltså att man kollar hur kolumnen är sorterad(ASC el DESC) och sen utifrån det väljer sorteringsordning??????
/JockeSv: Sortera kolumner
/JohanSv: Sortera kolumner
Om du för varje rubrik har en if-sats som ser ut något sånt här:
<code>
'kolumn1
If Request.QueryString("sort") = "kolumn1" AND Request.QueryString("order") <> "DESC" then
Response.Write "kolumn1"
Else
Response.Write "kolumn1"
End if
</code>
Nu får du ju reda på vilken kolumn det rör sig om och i vilken ordning (order=DESC om bakvänd).
/JohanSv: Sortera kolumner
Jag ska prova det!!
Tack för hjälpen!!
/Jocke