Nu börjar jag bli tokig på dessa SQL-satser....för de blir så otroligt långa. I de flesta databashanterare finns en grafisk varaint som gör att du kan plocka ut data genom att klicka på vilka kolumner i vilka tabeller du vill ha. Vad jag kan se så är tblGrupper kopplad till tblMeddelande via fltGID. Men tblSvar verkar inte kopplad till dessa på något sätt. Eller? Det måste de nog vara gissar jag... hej på er alla!!Jobbig SQL
O e man inte helt jätteduktig på det så är det knepigt, därför vänder jag mig till er som kan detta igen.
Jag har tre olika tabeller som jag ska hämta information ifrån.
tblGrupper
tblMeddelande
tblSvar
Från tblGrupper ska jag ha med mig alla värden: fltGID, fltGRubrik, fltGBeskrivning och fltGDatum
Från tblMeddelande ska jag ha med mig följande fält: fltMRubrik, fltMMeddelande, fltTid, fltAnvandarnamn, fltGID
Från tblSvar vill jag följande: fltSRubrik, fltSMeddelande, fltSTid, fltAnvandarnamn och fltMID
Dessutom så vill jag har en räknare, COUNT som räknar antalet svar på ett meddelande med MID = MID
Någon som kan knäcka denna SQL till mig?
Relationer: tblGrupper är kopplad till tblMeddelande, tblSvar är kopplad till tblMeddelande
Tack på förhand....
/ LariSv: Jobbig SQL
Om du använder dig av en sådan så är det relativt lätt.
Finns både i MSSQL och Access säkert i andra också men de har jag inte så bra koll på.
I MSSQL kan du välja att skapa en 'View'.
I ACCESS så väljer du 'Frågor' och välj att 'Skapa en fråga i designläge'
- magnusSv: Jobbig SQL
/ DavidSv: Jobbig SQL
jag har löst det på ett annat sätt än tänkt.....
Jag gjorde två sql-strängar, en för grupper o en för resten......
Tack för hjälpen alla ändå!!
/Lari