Vad är skillnaden på att ha en DSN-koppling eller att köra en utan? Att man skriver anorlunda vet jag, men är det någon prestanda-skillnad eller liknande? Ja, det går ofta snabbare att köra en DSN-less anslutning. Anledningen till detta är att DSN adresser ligger lagrade i Windows-registret och det tar ibland lite tid för NT-servern att leta upp denna. Med en DSN-less anslutning så behöver inte webbservern göra den förfrågan utan kan direkt ansluta sig till databasen. Det finns alltid fler lösningar för samma problem :-) Det är enklare, exempelvis om det är ett eget nät osv. Sitter du däremot på en ISP så rekomenderar jag att du kör DSN-less.. Hmm... Är det så här du menar? Hmm det finns en liten skillnad till.. Tackar..! mitt spontana svar på det felmeddelandet är att du inte fårr någon connectionstring alls.. att den är tom vill säga.. Det verkar ju lite keffat... Glömde en sak... DSN less koppling kan du alltid göra så länge du har fysisk tillgång till access databasen. Dvs du kommer åt sökvägen. Såg att det var lite fel här, men det kanske bara är det du skrev i forumet? Connection alltså, Connect Brinkster general-membership har stöd för Access-databas Är det inte så att DNS'er använder ODBC drivrutiner. Hej! Bara för att hotel stöder asp behöver det inte stödja Access-databaser, men de allra flesta gör det. Realftp klarar av DSN-fri koppling till databaser även Access databaser.DSN eller DSN-less?
Sv: DSN eller DSN-less?
DSN är egentligen för att administrera detta lättare, du behöver bara ändra på ett ställe så gäller det över hela sajten. Istället kan du komplettera detta med att använda en Application("DSN") som du anger i din global.asa så får du samma resultat med en liten tidsvinst som bonus.
/PelleSv: DSN eller DSN-less?
Försöker själv skapa en DSN fri databasanslutning men jag är inte så bra på ASP (än...).
Undrar därför om någon kan hjälpa mig att placera "Server.MapPath" i den här kodsnutten...
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open ("driver={Microsoft Access Driver(*.mdb)};dbq=data/annonser.mdb")
det är efter "dbq=" som jag vill ha in Server.MapPath och sen sökvägen till databasen (data/annonser.mdb)
Hoppas nån hajar...
//TeodorSv: DSN eller DSN-less?
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open ("driver={Microsoft Access Driver(*.mdb)};dbq=" & server.mappath("data/annonser.mdb"))
/JohanSv: DSN eller DSN-less?
DSN andvänder sig av odbc vilket är den äldre teknologin vad gäller databaskopplingar. Nu finns det iofs OLE DB drivrutiner för odbc men det blir ju lite kaka på kaka ... Sv: DSN eller DSN-less?
Jag var lite osäker på var "&" skulle vara...
Jag provade dit exempel, men får ändå bara upp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified
/teodor/index.asp, line 345
Kan det vara så att min leverantör inte stöder DSN-less..?
Jag använder realftp.com
Antagligen stöjder dom inte DSN-less där jag har min sida...
Har mailat dom och bett om en DSN, men det tar en j*kla tid... =)
När jag får den borde det gå bättre...
Varför finns det inga gratis webbhotell, som stöder ASP och samtidigt erbjuder fri DSN..?
Har provat både Brinkster och Realftp.com och på båda dessa sidor kostar ett DSN pengar på ett eller annat sätt...
Ok, tänkte jag, då får jag väl skapa en DSN fri databasanslutning, men det verkar ingen av dom ha stöd för...
Är det nån som känner igen sig eller kanske vet nån sida som stöder det här, gratis...
Eller borde det inte vara det..?
Set ConnectION = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open ("driver={Microsoft Access Driver(*.mdb)};dbq=" & server.mappath("data\annonser.mdb"))
Du måste ha databasen i db-mappen
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("db\databas.mdb")
/DanneSv: DSN eller DSN-less?
DNS:
ADO-OLEDB provider för ODBC-ODBC drivrutin-Data.
DSN-less:
DNS ADO-OLEDB provider-Data.Sv: DSN eller DSN-less?
En liten fråga bara, alla webhotell som klarar ASP klarar de Access oxå eller måste de köra in nått specciellt program eller liknande för det?Sv: DSN eller DSN-less?
Använder det själv, så jag vet.
Carl