Jag får följande fel när jag försöker öppna en sida som använder en Access 2K databas. Jag kör IIS5.1 på XP Pro Jag får det felet om jag anger fel lösenord, det är inte det som är felet? Använder du olika behörigheter i databasen eller har du bara ett vanligt databaslösenord? Om du har "riktig" inloggning tror jag att du behöver ange systemdatabas också (lägg till ";Jet OLEDB:System database=c:\sdfs.mdw" på slutet). Tack för svaret. Vad menas med "riktig" inloggning? När jag lägger upp siten hos min host måste jag inte då också ta med mdw filen? Det känns inte helt säkert...eller? >Vad menas med "riktig" inloggning? Tack för svaret! Visst har du rätt att jag borde lägga databasen på säkert ställe. Jag har bara haft svårt att skapa en connection-string som fungerar både lokalt och som när den laddats upp fungerar även hos min www-host eftersom sökvägen till databaserna blir olika. Kanske tänker jag fel. Så här löser jag problemet med sökvägarna på utvecklingserver och produktionsserver. Inte så dum lösning. Visst kan du göra det. Kom ihåg att sätt rättigheter på accessfilen. Måste IUSR_.... ha rättigheter även ifall jag inte har user/pwd-skydd på databasen? >Måste IUSR_.... ha rättigheter även ifall jag inte har user/pwd-skydd på databasen? OLEDB connection string
Microsoft JET Database Engine (0x80040E4D)
Det går inte att starta programmet. Informationsfilen för arbetsgrupper saknas eller är exklusivt öppnad av någon annan användare.
Min connection string är:
Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=c:\inetpub\wwwroot\mysite.net\databases\database.mdb; User=user; Password=password;"
Lösningar och tips emottages tacksamt.
HannesSv: OLEDB connection string
/JohanSv: OLEDB connection string
/HannesSv: OLEDB connection string
Jag vet inte riktigt vad det kallas, men det är när man loggar in i databasen med användarnamn och lösenord, alltså inloggningsrutan du får upp när du startar Access. Alternativet är ju att ha ett lösenord för att öppna databasen. Vilken av dessa metoder som är bäst rent säkerhetsmässigt vet jag inte, men gissningsvis är väl inte någon speciellt säker...
>När jag lägger upp siten hos min host måste jag inte då också
>ta med mdw filen? Det känns inte helt säkert...eller?
Det stämmer att du måste ta med mdw-filen. Men varför ska du ha inloggning på databasen? Eftersom du ändå borde placera databasen så att den inte är åtkomlig utifrån så spelar det ju ingen roll, om det nu inte är så att du ska skydda den från serveradministratören...
/JohanSv: OLEDB connection string
Skulle det fungera att skapa en sökväg lokalt som motsvarar den hos min www-host. Skulle ASP-applikationen lokalt kunna komma åt databasen ifall den då låg utanför inetpub-katalogen?
Exempel:
Siten:
c:\inetpub\wwwroot\mysite.net
Databasen:
d:\webserver\mysite.net\databases
Eller kanske helt enkelt styra om IIS 5.1 till d:\webserver istället för c:\inetpub.
Ledsen ifall det blev lite rörigt ovan. Jag hoppas du förstår ändå.
Jag placerar mina connection strängar i inkluderingsfiler.
ex på dbconn.asp
'utvecklingsserver
path = Server.MapPath("../../../dbase/db.mdb")
'produktionsserver
'path = Server.MapPath("../dbase/db.mdb")
Dim Conn 'as ADODB.Connection
Set Conn=server.createobject("adodb.connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & path
Jag inkluderar denna sida på varje sida som har en databaskoppling.
När jag sedan flyttar applikationen så kommenterar jag bort den koppling som inte skall gälla. På detta viset så behöver du bara ändra i en fil.
//PutteSv: OLEDB connection string
Vet du ifall det är möjligt att definiera en annan mapp istället för c:\inetpub som IIS "hemmamapp"? Det vore nästan ännu enklare för min del i allafall.
Jag kan snabbt skapa en ny partition med rätt enhetsbeteckning och sedan en parallell mappstruktur som på produktionsservern.
IUSR_datornamn måste minst ha Read på filen.
//PutteSv: OLEDB connection string
Angående att flytta c:\inetpub... antar jag att man måste sätta en hel drös av rättigheter på mappar och filer på den nya platsen manuellt eller kan det göras direkt i administrationen av IIS?
Jag har försökt hitta någon bra vägledning hos MS men inte lyckats, kanske vet någon annan en bra site för detta.
Detta gäller filrättigheter, inte rättigheter i själva databasen... Du behöver alltså ha rättigheter att skriva till filen.
>Angående att flytta c:\inetpub... antar jag att man måste sätta en hel
>drös av rättigheter på mappar och filer på den nya platsen manuellt
>eller kan det göras direkt i administrationen av IIS?
Testa! Du lär snart märka om det blir rätt eller inte... Generellt är det väl så att IUSR_xxx ska ha läsrättigheter på wwwroot-mappen, sedan är det nog bara att köra på.
/Johan