Hej, Prova att byta AND mot OR Nej, det har jag också provat. Jag får detta: Är det access du kör? Nej, det är Oracle och det första fungerar ju, alltså detta: Lite mer info: Ok, Oracle är verkligen inte min starka sida, men... Nja, problemet är att jag inte kan skriva egna sql-frågor. Problemet är att man inte kan skriva Is Null i filtret. Jag vet. är en stor funktionsbrist. Men det går helt enkelt inte. Frågan är omm det kan sätta datumet till 0 istället. Tack för det, då slipper jag försöka mer...Filtrera rs?
Jag har ett recordset som jag vill filtrera.
Rs:et innehåller en lista med dokument och när man laddar upp dokumenten kan man sätta "expire date", om man vill att dokumentet skall försvinna efter ett visst datum. Men sätter man inget "expire date" så skall dokumentet ligga kvar forever..
Jag vill alltså filtrera på expire_date>= dagens datum eller om det är tomt.
Så här har jag skrivit:
rs.Filter = "DOCUMENT_EXPIRE_DATE >= " & date() & " and DOCUMENT_EXPIRE_DATE is null"
Skriver jag bara:
rs.Filter = "DOCUMENT_EXPIRE_DATE >= " & date()
så fungerar det, fast de som är NULL kommer inte med. Så fort jag lägger till fortsättningen blir det fel.
Hur skriver för att få det rätt? Expire date lagras som NULL i databasen, om inget är ifyllt.
/JockeSv: Filtrera rs?
rs.Filter = "DOCUMENT_EXPIRE_DATE >= " & date() & " OR DOCUMENT_EXPIRE_DATE is null"Sv: Filtrera rs?
"Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another. "Sv: Filtrera rs?
Har för mig att man måste innesluta datum med ## i Access, genererar date() rätt datummformat för dig?
<code>
rs.Filter = "DOCUMENT_EXPIRE_DATE >= #" & date() & "# OR DOCUMENT_EXPIRE_DATE is null"
</code>
Du kan ju skriva ut din filtersträng och klistra in i access för att se ev bättre felmeddelande:
<code>
Response.Write "DOCUMENT_EXPIRE_DATE >= " & date() & " OR DOCUMENT_EXPIRE_DATE is null"
Response.End
</code>Sv: Filtrera rs?
Response.Write "DOCUMENT_EXPIRE_DATE >= " & date()
Det fungerar utmärkt.
Det som inte fungerar är datum som är NULL, kan man skriva det på annat sätt, eller vad kan det vara??
I´m going nuts.....
/JockeSv: Filtrera rs?
När jag skriver sql frågan direkt mot databasen i Visual Interdev skriver jag så här:
SELECT *
FROM DOCUMENT_TAXONOMY_EXT
WHERE DOCUMENT_EXPIRE_DATE >= SYSDATE OR
DOCUMENT_EXPIRE_DATE IS NULL
och där fungerar det.....Sv: Filtrera rs?
Kan du inte köra ett eget rs med den sqlsträng du skrev ovan? Fungerar det då?Sv: Filtrera rs?
Jag arbetar i ett projekt och jag anropa bara komponenter som är skrivna av ett par kollegor, och vi måste använda dom.......
Annars hade jag GÄRNA skrivit en egen sql...
Tack ändå för försöken!Sv: Filtrera rs?
Sv: Filtrera rs?
Jag antar att jag kan be de som skriver komponenterna att sortera direkt i sql:en, inne i komponenten istället.