Jag vill skapa en sida som visar sex stycken små artiklar när man klickar på en liten artikel så öppnas en sida med alla stora artiklar och man kommer till den artikel som man valt men man kan även scrolla ner och se resten av artiklarna utan att behöva gå tillbaka och klicka igen. Set objRecSet = objConnect.Execute("DELETE TOP 1 * FROM dinTabell ORDER BY dindatumkolumnellernåt DESC") Förstår inte riktigt var man ska lägga in koden... Lägg in den på samma ställe där du lägger till en ny post... Gör en update på den post med lägst datum(älsta inlägget). Slipper du tabort och lägga till post. Kräver mindre resurser att göra en update.Ersätta äldsta posten i en databas...
Nu till mitt problem, jag vill bara ha sex små och sex stora artiklar så när jag lägger till en artikel så ska den äldsta artikeln raderas både den stora och den lilla, hur gör man?
Jag har ingen aning men antar att det går att lösa med nån sats som räknar antal poster i databasen.
Skulle var tacksam för kodexempel...
//JWSv: Ersätta äldsta posten i en databas...
Detta borde väl fungera om du tar med detta si samma sida som du sparar artikeln till databasen...
Lycka tilL!
//JonasSv: Ersätta äldsta posten i en databas...
//JWSv: Ersätta äldsta posten i en databas...
före eller efter, spelar ingen roll...
Ex:
<code>
'ta bort sista posten
Set objRecSet = objConnect.Execute("DELETE TOP 1 * FROM dinTabell ORDER BY dindatumkolumnellernåt DESC")
'lägg till post
Set objRecSet = objConnect.Execute(SQLsatsför att lägga till en post)
hoppas du fattar nu?annars får du höra av dig igen ;-]
//JonasSv: Ersätta äldsta posten i en databas...
<code>
Function SQLDate(Value)
If IsDate(Value) Then
SQLDate = "#" & Month(Value) & "/" & Day(Value) & "/" & Year(Value) & " " & Hour(Value) & ":" & Minute(Value) & ":" & Second(Value) & "#"
Else
SQLDate = "Null"
End If
End Function
Function SQLText(Value)
If Len(Value) > 0 Then
SQLDate = "'" & Replace(Value, "'", "''") & "'"
Else
SQLDate = "Null"
End If
End Function
strRubrik = "Test"
strText = "Test"
strSQL = "UPDATE dinTabell SET DatumFält = " & SQLDate(Now()) & ", " & vbCrLf & _
" RubrikFält = " & SQLText(strRubrik) & ", " & vbCrLf & _
" TextFält = " & SQLText(strText) & vbCrLf & _
"WHERE DatumFält = (SELECT Min(DatumFält) FROM dinTabell)"
</code>