Tja! Läs denna artikel http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/create_your_own_login.asp jo men jag har inte användarna i någon tabell utan jag har dom i databasen så att säga, jag har lagt in användare som bara får öppna databasen Hej! Nackdelen med att ha olika användare är att du inte kan använa dig av Connection Pooling. Har aldir testat. Men det beror på vad du skall använda din site till. Är prestanda inte så viktigt. Kan du ju ha login med olika anslutningar. kommer inte vara mer än kanske max 10 anslutna samtidigt så det är nog rätt lugntAnslut olika användare i Access
Jag har lagt upp olika användare i min accessdatabas, men hur löser jag det med anslutningen då? Just nu har jag en anslutning som ser ut så här:
<%
Dim Conn
Set Conn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
Conn.ConnectionString = "DSN=testdatabas"
Conn.Open "testdatabas"
%>
Men nu för att öppna själva databasen har jag olika användare, hur löser man det rent kodmässigt i anslutningen. För man måste ange användarnamn och lösen för att ens få öppna databasen
Tack så hjärtligt på förhandSv: Anslut olika användare i Access
Sv: Anslut olika användare i Access
Sv: Anslut olika användare i Access
Jag är inte helt säker, men jag tror det var såhär...
Conn.ConnectionString = "DSN=testdatabas;User ID=namn;Password=***"
/JohanSv: Anslut olika användare i Access
Varje användre kommer att skapa en ny anslutning. Som bar de kommer att använda tills den förfaller.
Vill bara informera dig om det.Sv: Anslut olika användare i Access
Skillnaden är nog mer dbetydande om man har så där >=100(Gara ren chansning) samtidiga användare. Om du kör med egen användarhantering kommer de kunna använda samma anslutning. Om inte två anrop inträffar sammtidigt. Då skapas ytterligare en anslutning som finns kvar en stund och frigörs om den inte skulle användas igen.
Om man loggar in med olika användare kommer alla användare minst öppna en anslutnig. Som lever kvar en stund och frigörs sedan om den inte används igen. Användaren kan bara återanvända den.
Du kan ju kombinera de båda metoderna och skapa ett konto för varje användar nivå. T. ex. Guest, User och Admin. Sv: Anslut olika användare i Access