Hej, Går inte, klienten har ju ingen kontinierlig kontakt med server enligt http-standarden... du kan sätta nån liten frame eller iframe nånstans som inte syns och som med jämna mellanrum kollar om nåt nytt lagts in i databasen. om så är fallet, uppdaterar den sidan med nyheterna. Går hur bra som helst att refresha sidor med asp: > Då funkar det ju inte i netscape... RickarD: du glömde dock att nämna att BARA netscape 6.2 eller liknande stöder det, INTE tidigare versioer vad jag vet... > du glömde dock att nämna att BARA netscape 6.2 eller liknande stöder det Tack för hjälpen. det går alldeles säkert. men det beror lite på hur layouten ser ut. Gör en "osynlig frame" där du sätter refresh taggen.Autorefresh
Hur gör man för att automatiskt refresha en sida, när något nytt läggs in i databasen? Kan man det?
Alltså t ex en nyhetssida och jag sitter och läser nyheter, samtidigt lägger någon annan in en ny nyhet. Då vill jag att min sida automtiskt uppdateras, så jag ser den nya nyheten, utan att med jämna mellanrum göra refresh.
/JockeSv: Autorefresh
Däremot kanske du kan köra nån lurig if-sats, men du måste fortfarande uppdatera sidan ofta, utan vetskap om det kommit nån ny nyhet eller inte...Sv: Autorefresh
Sv: Autorefresh
<%
Response.Buffer = True '## -- om buffring är satt på servern ta bort denna rad --
Response.AddHeader "REFRESH", "10;URL=minsida.asp"
'## -- resten av din kod här --
%>
cya,
PatrikBSv: Autorefresh
Var den kommentaren till att man skulle använda sig av IFRAME?
Isåfall är den fel. IFRAME fungerar utmärkt i Netscape.Sv: Autorefresh
Sv: Autorefresh
From. Netscape 6.0 (om jag inte minns fel).
Om man skriver som Molle gjorde "Då funkar det ju inte i netscape...", då förutsätter jag att man menar de senaste versionerna. Om man menar en gammal version av en produkt så tycker jag att man får skriva det! Om någon bara skriver IE så tror jag att de flesta inte tänker på IE2, eller?Sv: Autorefresh
Kan man då istället kanske göra så här:
Att på den sidan där man lägger in en nyhet, skriver en kod som refreshar den aktuella(där nyheterna visas) sidan?
Hur skulle man skriva då?
/JockeSv: Autorefresh
ligger sidan med nyheterna i en frame, och nyhetsinläggarsidan i en annan?Sv: Autorefresh
<frameset rows="0,*" border="0" frameborder="0" framespacing="0">
<frame name="invisible_frame" src="refresh.asp">
<frame name="main_frame" src="main.asp">
</frameset>
Sätt in refresh taggen på sidan refresh.asp. Där placerar du kod för att undersöka om något nytt har inträffat och använd tex javascript för att skicka en ny sida till main_frame eller skapa ett nytt frameset.
//Putte