Min meny innehåller följande kod: H3 har helt rätt då include satser körs innan annan kod...jag har sett en lösningen någonstans så jag skall titta om jag kan hitta det igen och meddela dig. Du skulle ju kunna använda dig av FileSystemObject för att hämta koden från textfiler...jag har gjort det någon gång men det beror helt på caset. Jag tror även att H3 har gjort på detta sätt. >> Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another. Behöver lite råd...
Nyheter<br>
Redigera nyhet<br>
o.s.v.
Min huvudsida heter Default.asp och innehåller bland annat dessa rader:
<%If Request.QueryString("page") = "viewnews" Then%>
<!--#INCLUDE FILE="News/ViewNews.asp"-->
<%ElseIf Request.QueryString("page") = "editnews" Then%>
<!--#INCLUDE FILE="News/EditNews.asp"-->
o.s.v.
Istället för en massa if-satser skulle jag vilja använda mig av en Select Case-sats, men hur ser koden ut för detta?
Sedan har jag ett annat litet problem: Använder mig av olika recordsets via include-filer i min Default.asp. Nu vill jag ha dessa i en och samma include-fil eller i global.asa så att jag kan anropa dessa på ett smidigt sätt. Skall man använda funktioner eller sub-rutiner för detta, eller finns det något annat sätt?
Sedan öppnar jag ju min objConn varje gång jag gör förfrågningar till databasen. Skulle man kunna få in den i global.asa på nått vänster så?Sv: Behöver lite råd...
Nu till Select Case
<%
page = Request.QueryString("page")
Select case page
case "viewnews"
%>
<!--#INCLUDE FILE="News/ViewNews.asp"-->
<%
case "editnews"
%>
<!--#INCLUDE FILE="News/EditNews.asp"-->
<%
End Select
%>
Nu till databaskopplingen.
Jag använder include filer som innhåller db-kopplingen
dbconn.asp innehåller följande:
<code>
Set Conn = Server.CreateObject("adodb.connection")
Conn.Open "Provider=SQLOLEDB; Data Source=foo; Initial Catalog=master; User ID=sa; Password="
</code>
På de sidor där du behöver en databas koppling så inkluderar du denna fil.
Högst upp på sidan öppnad du kopplingen en gång och genom den kan du skapa flera recordsets.
Glöm inte att stäng kopplingen och recorseten på sidorna.
På detta sätt så behöver de endast editera en fil då databaskopplingen skall ändra.
//PutteSv: Behöver lite råd...
Om man inte har inkluderat adovbs.inc brukar man få det felmeddelandet.
Om du inte vill använda adovbs.inc så kan du byta ut:
<b>adOPenForwardOnly</b> mot en <b>1:a</b>
<b>adLockOptimistic</b> mot en <b>3:a</b>
<b>adLockPesimistic</b> mot en <b>2:a</b>
<b>adOpenStatic</b> mot en <b>3:a</b>
ex. RecSet.Open SQLStmt, Con, 3, 3
/Tomas