Hur skulle ni göra en almanacka? Något som det här: Tja, ganska så... Vad menar du med tabell? I databasen eller en htmltabell. Chansar på htmltabell annars får jag panik. ;O)<br> Det uppfyllde ju inte riktigt kriterierna ;) Okej. Läste inte ordentligt. Jag hade bråttom. Var försenad til spinningen.Almanacka?
Den ska fungera såhär:
En tabell med 7 kolumner och 5 rader med datum i, som idag t.ex. 3:e så ska den börja på 2:a och skriva ut:
<code>
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
</code>
Som ni ser ska den fortsätta på nästa månad i samma tabell...
Detta är ett problem som jag har lurat på i ungefär två veckor nu, men kommer inte på nåt bra system, för senare finns det ytterligare problem...
Jag ska ha en databas (gärna access för jag är så kass ;)), där jag ska skriva in vad jag ska göra olika dagar i olika månader. Och detta ska skrivas ut nedanför almanackan t.ex:
<code>
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Idag: Imorgon:
• Köpa mat • Köpa kläder
• Äta mat • Äta kläder
5:e April: 6:e April:
• Hacka pellesoft • O-hacka pellesoft
• Reta Pelle • Krama Pelle
</code>
Om jag nu t.ex. skulle klicka på "13" så ska den ladda om sidan och visa vad jag ska göra den 13:e, 14:e, 15:e och 16:e...
De stora problemen är väl att få den att skriva ut datumen korrekt, och sedan hur jag ska strukturera databassystemet... Den får ju inte säga att jag ska bada när det är April när det egentligen var i Mars jag skulle badat... Och den får inte säga att jag ska bada 2003-01-01 när det vara 2002-01-01 jag skulle badat...
Så vad jag nu ber om är tips på hur jag ska utforma denna almanackan!
Mvh MolleSv: Almanacka?
http://aspec.ccisponline.com/pagib/kalender/index.html
En exp. agenda, uppdateras med ett formulär som fyller på db, titta om det är så du har tänkt dig.
/PeterSv: Almanacka?
Fast det svåra är just att jag vill skriva ut först en månad, och sen fortsätta skriva ut nästa månads dagar...
Och att den ska visa dag 1, 2, 3 och 4 om man står på dag 1...
Men visst, ungefär så.Sv: Almanacka?
<br>
Tabellen bör innehålla minst tre fält:<br>
CalenderId - Autonumber, primärnyckel<br>
CalenderDate - Date/Time<br>
CalenderText - Text(255) eller PM<br>
<br>
För att beräkna och skapa tabellen behöver du bara skriva:<br>
<code>
Sub RenderTable(Year, Month)
Dim FirstDate
Dim LastDate
Dim WeekDate
Dim TempDate
FirstDate = DateSerial(Year, Month, 1)
FirstDate = FirstDate + 1 - Weekday(FirstDate, vbUseSystemDayOfWeek)
LastDate = DateSerial(Year, Month + 1, 0)
LastDate = LastDate + 7 - Weekday(LastDate, vbUseSystemDayOfWeek)
Response.Write "<table><tr><td>Week</td><td>Må</td><td>Ti</td><td>On</td><td>To</td><td>Fre</td><td>Lö</td><td>Sön</td></tr>"
For WeekDate = FirstDate To LastDate Step 7
Response.Write "<tr><td>" & DatePart("ww", WeekDate, vbUseSystemDayOfWeek, vbUseSystem) & "</td>"
For TempDate = WeekDate To WeekDate + 6
Response.Write "<td>" & Day(TempDate) & "</td>"
Next
Response.Write "</tr>"
Next
Response.Write "</table>"
End Sub</code>Sv: Almanacka?
Det ska börja på dagen efter idag, som idag är det den 4:e april... Då ska den börja med att skriva ut 3:e april, och sen fortsätta 35 dagar framåt...Sv: Almanacka?
Men mitt förslag kan väl ge några tips?