Hej! det du vill göra som jag fattar det är att om du väljer ex jämtland i dropdown A menyn så ska det komma upp alla orter i dropdown B menyn??? På min sida som jag arbetar med nu, har jag löst det på följande sätt:Dynamiska menyer????
På vissa sidor så är det så att om man väljer tex. "Sverige" i en dropdown meny så kommer alla sveriges komuner upp i en ny dropdown meny...
Hur gör jag en sådan dropdown meny?
Så om jag väljer a i dropdownmenyn (1) så visas speciella saker i dropdownmenyn (2) ??
Jag kör med ASP och sql. så det är de scriptet jag letar efter.
Tack på förhand. Om något är oklart skicka ett inlägg så svarar jag så gott jag kan.
MVH
David
Ps: tror detta är rätt forum, om inte kan någon väl flytta det? dsSv: Dynamiska menyer????
dett görs med javascript och asp...
jag sjka bygga ett sådant själv så maila mig här så skickar jag över det till digSv: Dynamiska menyer????
På dropdown-meny 1: sätt en "onChange" kod på följande sätt:
<SELECT name="dropdown1" onChange="this.form.submit()">
Sedan listar du upp de kategorier du behöver som vanligt med hjälp av en loop-sats.
På dropdown-meny 2: sätt en SELECT sats som ser ut så här:
rs = connect.execute("select * from TABELL where dropdown1_id="&int(Request.Form("dropdown1"))&"")
Detta är nog det enklaste sättet att lösa problemet på. Det finns i och för sig bättre lösningar, eftersom sidan laddas om, och därmed segar ner lite. Men det funkar bra för mig i alla fall!