Hej! Så här kanske: Alternativ: StrConv funktionen finns tyvärr inte med i VB-script. Förlåt om det låter som om jag klagar nu. Men jag vill framföra lite kritik. "Onödigt" stor funktion. Fast mycket petagogisk sådan. Sedan vet jag ju inte om vb script stödjer $ funktionerna. Men då är ju det att föredra. Namnet du valt på funktionen är lite förvillande. Trim har ju inget med saken att göra.<br> >Som ni ser har jag i detta fallet valt att använda + för sträng Du har rätt att vara hur kritiskt som helst Andreas. Det är väl så en riktig diva skall vara. :-). Sen är det ju frågan om kritiken är konstruktiv eller den bara är där för finnandes skull. Personligen kändes det som du blev lite putt där men jag kanske missuppfattade tonen. För att konkratenera strängar i vb används +. & operatorn tvingar till strängkonkratenering mellan datatyper. Eftersom + oxå är operatorn för addition. Kan resultatet variera beroende på vilka datatyper man använder och dess värden.Versaler/gemener i textsträng
Har en kolumn i en tabell med text där allt är skrivet i VERSALER. I denna kolumn är det endast enkla korta ord som:
DANMARK
FINLAND
SVERIGE
etc
Jag vill ha orden utskrivna på följande sätt på min ASP sida:
Danmark
Finland
Sverige
etc
Dvs jag vill att orden ska skrivas ut med en inledande Versal. Förstår att man på något sätt kan manipulera strängar.
Något tips på bästa sätt att göra? Går det överhuvudtaget?
Sv: Versaler/gemener i textsträng
<code>
Function TrimmaText(strText)
Dim firstLetter 'as String
Dim theRest 'as String
firstLetter = UCase(left(strText,1))
theRest = LCase(mid(strText,2))
TrimmaText= firstLetter & theRest
End Function
<%=TrimmaText("SVERIGE")%>
</code>
//PutteSv: Versaler/gemener i textsträng
<code>
<%
Response.Write StrConv("SVERIGE",vbProperCase)
%>
</code>Sv: Versaler/gemener i textsträng
Förenklad funktion:
<code>
Function ProperCase(Value)
ProperCase = UCase$(Left$(Value, 1)) + LCase$(Mid$(Value, 2))
End Function
</code>
P.S.<br>
Som ni ser har jag i detta fallet valt att använda + för sträng konkrateneringen. Det är helt okej i detta fallet eftersom det är två strängar som slås samman. Men annars bör & användas.<br>
D.S.Sv: Versaler/gemener i textsträng
>konkrateneringen. Det är helt okej i detta fallet eftersom det
>är två strängar som slås samman. Men annars bör & användas.
Vad är fördelen med +? Varför har du valt det istället för &?Sv: Versaler/gemener i textsträng
Alla har sin lösning på problemen.
Sedan kan en lösning kanske vara bättre än den andra. Desto fler lösningar detso bättre tycker jag. Sedan är det upp till frågeställaren att utreda vilken lösning som passar bäst.
Sedan vill ju inte jag heller låta som jag klagar eller låta kritisk :-) , men VB-script stödjer inte $.
Då får det bli så här:
'Ännu mer förenklad funktion med &
Function ProperCase(Value)
ProperCase = UCase(left(value,1)) & LCase(Mid(Value,2))
End Function
Om man har strängar kan man använda + operatorn med gott samvete. T.Ex:
strTemp = "abc" + "abc"
strTemp = "abc" + Left$("abc", 3)
strTemp = "abc" + CStr(20)
Men om man använer olika datatyper är man ju tvungen att använda & operatorn.