Hej, jag håller på göra en sida och vill gärna kolla lite saker om vad som är effektivt och snabbt angående sessions och include. Spara informationen i cookies istället för sessioner... Varför skall alla sidor laddas från en sida med includes. Låter ju konstigt. Varför inte ha 20 sidor? Includa heder och footer i dessa istället om den är identisk.Frågor om Session och Include val.
Sessions ?
Har hört att de är dåliga, minneskrävande. Min fråga är då om det är bättre att spara variablar i en databas och hämta dem varje gång sidan laddas, tex en användares namn. Eller ska jag lägga namnet i en session. Vad är mest effektivt.
Include ?
Hade tänkt att ha en sida som heter main.asp, som laddas varje gång och med hjälp av en select case sats så includeras en sida. Ungefär så här:
<code>
<%Select Case (RUTIN)
Case "STARTSIDA"%>
<!--#include file="Main/Startsida/startsida.asp"-->
<%
Case "NYHETER"%>
<!--#include file="Main/startsida/nyheter.asp"-->
<%End Select%>
</code>
Kommer att ha ungefär 20 olika case, dvs 20 includes. Min fråga är: Har fått för mig att include filer körs på servern innan asp koden körs, dvs att alla inlcude läses vilket måste vara ett tryck på servern. Är detta en dålig teknik prestandamässigt ?
MVH
RobinSv: Frågor om Session och Include val.
<code>
<%
Value = "123412341"
Response.cookies("cookienamn") = Value 'skriva
Request.cookies("cookienamn") = Value 'läsa
%>
</code>Sv: Frågor om Session och Include val.