Hej! Svårt att tänka mig att du kan använda den koden till att minska ner bilden i storlek, eftersom du skulle behöva "flytta om informationen för varje pixel, eftersom pixel 100,100 inte kommer innehålla samma information innan som efter förminskningen. Nej.. Jag bara tänkte, för den använder ju information I filen för att hämta storleken.. Ja alltså, du läser ju in bilddatat från gif-filen, packar upp det, läser ut exempelvis var fjärde byte, packar det och lägger det i en ny gif (med ny header). Ok.. Javisst, php är ju mycket smidigare. Men jag visste ju inte att du hade tillgång till det... Nej men det är faktiskt smidigt.. trots att det ändå är tredjeparts komponenter det med, som man lägger till..Ändring av bildstorlek!
Har en fundering på om man inte kan använda nedanstående tips även till att ändra storleken (generera en thumbnail) på bilder?!
Det finns ju smidiga komponenter för ändamålet, men många tjurskalliga webhotell erbjuder ju inte sådant.. Nån som har nån kod för det annars?!
[Hämta en bilds bredd och höjd]Sv: Ändring av bildstorlek!
Du kanske skulle kunna använda information till att helt sonika beskära bilden så att en bild som är 200*100 pixlar blir 100*100 men då tappar du gå halva bilden så det är inget bra...
- magnusSv: Ändring av bildstorlek!
Men efterssom det finns komponenter som kan göra detta, liksom när man laddar upp filer med en upload komponent, så borde man kunna göra detta enkelt med ett rent script?!
Nån som har en idé?Sv: Ändring av bildstorlek!
Men det är ju inte enkelt.Sv: Ändring av bildstorlek!
Efterssom jag har PHP installerat på samma server så har jag löst det så att jag bara kör filen genom ett PHP script.. smidigt va?! Sv: Ändring av bildstorlek!
Sv: Ändring av bildstorlek!