jag kan inte få igång IIS 5.1 Hej, det går ändå inte Kolla om du får några tips av denna tråden: Det skulle kunna vara Norton, men även att IE är inställd på att använda en proxy, om du har bredband. Problemet är troligen (som det står i tråden jag refererade till) att IE är inställt på att använda modem, pga det vill den koppla upp en fjärranslutning innan man kan börja surfa (trotts att sidan finns lokalt). kan du komma åt ip-adressen 127.0.0.1, dvs ipt för localhost? japp jag kan pinga...igår när jag testade allt så stod det nere till vänster på IE "Connecting to site 127.0.0.1" men det kommer inte upp nåt och nere till höger står det Localt Intranet... hmmm... mitt mycket tekniskt avancerade råd lyder: installera om... det verkar enklast trots allt... Hmm, jag tror inte att ominstallera är lösningen, Har du Norton Internet Security/Firewall eller liknande? jag har Norton SystemWorks 2002 och det följer inte med firewall i den... Jag kör XP pro och jag har inga problem med IIS. jag tror nog på johanD. om datorn försöker att ringa upp men du har någon form av fast anslutning är det galet! som anna-karin skriver är ju även proxyinställningarna ett hett tips! vilken uppkoppling har du? vilken uppkoppling du än har är det väldigt ovanligt att man faktiskt behöver någon proxy, även om det ibland står att man ska ha en. telias proxy är tex helt onödig om man kör adsl. kan det vara så att du helt enkelt inte har någon index.htm eller default.asp på din server så att det inte går att se någon sida? lite långsökt men iaf... jag kör modem och har telenordia som leverantör...hur ändrar man proxyn då??? i internet explorer: verktyg:internet-alternativ:anslutningar:lan-inställningar. kryssa bort "använd en proxy-server" och se om det funkar bättre... låt mig citera den gamla slagdängan: "börja om från början, börja om på nytt..." :-) Prova att skriva http://"ditt datornamn" istället för localhost Det är inte så att du har något virus som smugit sig in i din dator. Att du får fram en sådan adress på localhost verkar mycket osannolikt. Hej, Problemet ligger inte alls på modemet. Jag misstänker snarare att du inte har något annat konfigurerat interface än ditt modem. Om du har ett nätverkskort i datorn så måste du ge det en IP-adress för att du ska få det hela att fungera, du kan ge det i princip vilket IP som helst, men jag föredrar 192.168.0.1, nätmask 255.255.255.0. Gör du detta ska det gå att "surfa" till localhost utan att vara uppkopplad. Problemet är, om du inte har ett rätt konfigurerat nätverkskort i datorn, att det helt enkelt inte finns något NIC som kan behandla din förfrågan att gå till hosten 127.0.0.1, och då väljer den att försöka med Internet, vilket är att koppla upp ditt modem. Du måste antagligen också gå in i Internetalternativ och välja "ring aldrig upp en anslutning" för att det ska klicka.får inte igång iis
när jag skriver http://localhost/ så kommer det upp en sida med adress http://www.commonname.com/english/search/httperror.asp?url=http://localhost/
vad e det som kan va fel
snälla hjälp mig
MVH. MickeSv: får inte igång iis
Har du startat den då?
Gå till kontrollpanelen, välj Administrationsverktyg och Internet information server, öppna den och kolla att IIS är startad.
Om ingen utifrån ska ha tillgång till den så kan du ställa in att
127.0.0.1 bara ska ha tillgång, då kan bara din lokala dator komma åt den.
Anna-KarinSv: får inte igång iis
när jag skriver in http://localhost/ så vill den ringa upp också ska den göra det???
eller om det kan vara nåt programm som stör det typ norton systemworks???
//MickeSv: får inte igång iis
http://www.pellesoft.nu/development/forum/view.asp?msgid=604&forumid=1
/JohanSv: får inte igång iis
Du får kolla runt i inställningarna för Norton och se om du inte kan ge IIS lokal access på något sätt, samma sak med IE om du har bredband, där man du ställa in att den inte ska använda proxyn för lokala adresser, dvs 127.0.0.1
/JohanSv: får inte igång iis
kan du pinga 127.0.0.1 eller localhost?
/ DavidSv: får inte igång iis
vad kan det vara för fel nu då????
nån som vet
jag tror att det är Norton som ställer till det.
Kolla i inställningarna om du inte hittar något om Internet Information Server, kolla sen i Internetinställningarna, du kanske kan ställa in att den inte ska koppla upp på lokala adresser.
I vanliga Norton Systemworks finns det inget som jag kan tänka mig ställer till problem. Jag har iofs en äldre version, kanske det har tillkommit något?
kan man köra IIS i WinME eller vilket OS är bäst med IIS???
för jag skiter nog fan i XP...
Snarare tror jag att det är någon inställning någonstans som strular.
Eftersom jag inte vet om du sitter med modem eller bredband så är det svårt att säga vad som är fel.
Har du bredband så kan du ju kryssa i att den inte ska använda proxy för lokala adresser, där fyller du i 127.0.0.1, undrar om du inte kan använda någon sådan inställning även om du använder modem.
Localhost och 127.0.0.1 funkar inte på min maskin, men mitt datornamn funkar utmärkt..
Lycka till
//BenganSv: får inte igång iis
Sök på din dator efter en fil som heter "hosts" Den brukar finnas i katalogen windows\system32\drivers\etc. I den borde det stå som följer:
<code>
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Det här är HOSTS-exempelfilen som används av Microsoft TCP/IP för Windows.
#
# Den här filen innehåller mappningar av IP-adresser till värdnamn. Du bör
# inte ange fler än en post per rad. IP-adressen bör anges
# i den första kolumnen och följas av motsvarande värddatornamn.
# IP-adressen och värdnamnet måste åtskiljas av minst ett blanksteg.
#
# Kommentarer (som dessa) kan infogas på en egen rad eller
# efter ett datornamn. Kommentarer måste föregås av tecknet #.
#
# Till exempel:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # källserver
# 38.25.63.10 x.acme.com # klientvärddatorn x
127.0.0.1 localhost
</code>
Om det står något annat där så kan du ta denna som exempel. Jag tror att du skall köra igenom och scanna efter virus och därefter som föreslagits avinstallera iis och därefter återinstallera den igen när du försäkrat dig om att det inte finns några virusfiler liggandes på din maskin.Sv: får inte igång iis
Jag skulle nog pröva följande med reservation för din typ av uppkoppling.
1. Kolla modemet, så att det inte är trasigt?
2. Har du kopplat det till rätt uttag där hemma?
3. Prata med Telenordias support för dom kan kolla om du har försökt att ringa deras modempool eller något liknande.
4. Ta med dig modemet till någon kompis så att du kan verifiera att modemets funktionalitet. Se punkt 1.
5. Om du har ett vanligt modem så kan du även testa med det.
6. Har du provat att flytta på nätverkskortet m.m.
I annat fall får du be någon telefon kille/tjej komma och testa med sitt modem för att kolla telefonjacket.
Finner det föga troligt att det är något fel på WinXP.
mvh
NicholasSv: får inte igång iis
Lycka till!