Jag håller på bygga en chatt och undrar därför lite grejor. sen till grej. Om man markerar text, sen uppdateras chatten, då är fortfarande markeringen kvar. Hur åstakommer jag detta? JohanD gissar: tack för alla svar Nu har jag iaf fått igång chatten, jag har byggt hela med Application. Jag vet inte om detta är positivt eller negativt vad gäller prestanda, men det kändes bra att få göra nåt annat än vanliga tråkiga databaser, som man endå alltid sysslar med.Chatten på pellesoft
Använder chatten på pellesoft Application, databas eller nåt annat?
Hur får du den att bara uppdateras när det är ett nytt inlägg?
För vad jag upplever så uppdateras den inte konstant utan bara när ett nytt inlägg har tillkommit.
Hur kollar du vem som är online i chatten smidigast?
Skulle vara väldigt tacksam för svar : )Sv: Chatten på pellesoft
Sv: Chatten på pellesoft
Jag tror att onlinelistan består av en databastabell med en post för varje användare, vid varje förfrågan på sidan uppdateras ett datum till aktuellt klockslag för aktuell användare. När sidan visas visas bara de användare som som har ett klockslaget som skiljer mindre än tre minuter från aktuellt klockslag.
/JohanSv: Chatten på pellesoft
Grejen är att jag gärna skulle vilja lösa det hela utan att använda en databas, utan vill gärna använda Application
Eller vet någon hurvida man vinner eller förlorar prestanda om man använder en databas gentemot Application?
Jag funderar på om det kanske kan gå att skapa ett databaslöst Recordset och sen lagra alla som är online i det Recordsettet
Är det nån som har ett javascript eller nåt som exekveras när man stänger ett fönster?
ung: onClose="körFunktion()" eller nåt sånt?Sv: Chatten på pellesoft
För att kolla vem som är online i chatten använde jag ett databaslöst Recordset som jag helt enkelt lagrade användarnamnen