Jag har hört att Microsoft tar ut en betalning för att använda ASP-kommandon på en hemsida. Är det så?!? Om man till exempel använder ett gratis webhotell som stödjer ASP, exempelvis "www.brinkster.com", kommer man då ändå att bli tvungen att betala avgifter för de ASP funktioner man använder till Microsoft? Detta verkar väldigt konstigt... Det vore bra om någon kunde förklara lite bättre. Microsoft tar inte betalt för att man använder asp. Microsoft tar ju betalt för källkoden till ASP. dvs. dom tar betalt för det script/program som tolkar ASP. Det är ju därför PHP är så mycket mer spritt & att fler kan PHP än ASP för att PHP är gratis. Du behöver inte betala någonting för att kunna lägga till PHP till din server, men det behöver du för ASP. >Microsoft tar ju betalt för källkoden till ASP. dvs. dom tar betalt Tja > Nu kanske jag är ute och pratar fel men har för rmig att men iegntligen behöver en CAL licens för varje samtidiganvändare på din iis sever.Betala för ASP?
mvh / PeterSv: Betala för ASP?
Jag tror knappast att någon skulle sitta och utveckla om man fick betala för att använda kommandon.
Anna-KarinSv: Betala för ASP?
Det finns ju PWS, men PWS betraktar jag som typ demoversion av IIS.
Nej. Microsoft tar inte betalt för varje kommando du använder i ASP.
Brinkster tjänar på att hyra ut servrar till användare. Dom gör sitt företag mer känt genom att tillhandahålla gratis varianter oxå. Men brinkster betalar Microsoft för licenserna på deras server. (om dom har IIS)Sv: Betala för ASP?
>för det script/program som tolkar ASP.
Nej, de tar betalt för nyttjanderätten för deras operativsystem där webservern (IIS) ingår. Någon källkod ingår alltså inte.
>Det är ju därför PHP är så mycket mer spritt & att fler kan PHP än
>ASP för att PHP är gratis.
Har du något belägg för detta? Någon undersökning? Min uppfattning är att ASP är vanligare, men det kan vara fel, jag "umgås" ju mest i "MS-kretsar".
>Du behöver inte betala någonting för att kunna lägga till PHP till
>din server, men det behöver du för ASP.
Det finns ingen kostand för "ASP-tillägget", däremot måste du köpa en licens av operativsystemet (om man nu inte kör någon Apache/ChiliASP-grej).
/JohanSv: Betala för ASP?
Nu kanske jag är ute och pratar fel men har för rmig att men iegntligen behöver en CAL licens för varje samtidiganvändare på din iis sever.
/jonberSv: Betala för ASP?
Det gäller om användarna loggar in.
Om det är en anonym (IUSR_%Computername%) användare som accessar sidorna behövs ingen CAL.