Är det någon som vet ett smidig sätt att dynamiskt sätta vilken rad i en listbox som ska vara selected när formuläret visas. Sätt ordet selected på den rad du vill ha som ingångsvärde Jo visst men det visste jag redan, det jag ville åstakomma är samma sak utan att behöva lägga in 4 hela listboxalternativ. Som i VB, att man kan använda nån form av index ! Hmmm, varför skulle du ha 4 listboxalternativ??Selected i listbox
Det jag hittills hittat på nätet beskriver bara hur man bygger upp hela versioner av listboxar beroende på ingångsvärdet, dvs. har man 4 alternativ i listan får man lägga in 4 olika listbox med olika alternativ markerade med selected och visa dom via villkor.Sv: Selected i listbox
<OPTION value=1>Rad 1</OPTION>
<OPTION value=2 selected>Rad 2</OPTION>Sv: Selected i listbox
Sv: Selected i listbox
Om du vet vilket id som skall vara selectad så kan du ju skapa listboxen dynamiskt och om id = det id du vill skall vara selectad så skriver du ut "selected" i den option taggen?
Om du skall fylla en lista från ett recordset och skall ha tex 3'an markerad, kommer i det här fallet från Querystringen: request.querystring("id_som_skall_markeras") . Är det värdet lika med det id som finns i recordsetet, skriver jag ut selected... (SELECT taggen har jag utelämnat)
<code>
Do Until rs.EOF
str = str & "<OPTION value='" & rs("id") & rs(0) & "'"
If request.querystring("id_som_skall_markeras") = rs("id") Then
str = str & " selected"
End If
str = str & ">" & rs("city") & "</OPTION>" & vbCrLf
rs.MoveNext
Loop
</code>
Hoppas att jag har förstått din fråga och att svaret hjälper dig...