Jag hade tänkt använda mig av fileupload scriptet som finns upplagt på denna sida. Men det är några saker jag vill åstakomma. Det är så att jag ska döpa filen efter ett id som jag hämtar i en databas, plus att det ska vara enbart jpg och gif som ska gå att ladda upp. Sedan ska sökvägen till bilden läggas till i en databas efter uppladdningen. Nu är det så att jag suttit och krånglat med att få till filnamnet ett bra tag och undrar om det är någon som vet hur jag kan lösa detta? Utan att ha testat så borde det nog vara såhär: Detta fungerade... För att spärra användaren till att enbart ladda upp bilder, vad ska man använda då? funkar det bra att bara använda javascript och validera formuläret eller finns det något som passar bättre i det här sammanhanget? Dels kan du göra det med javascript, men jag tycker ändå att du ska göra en koll på servern också, typ såhär: Jo det e nog bäst och använda båda två. Jag känner inte till något sätt för att kontrollera storleken först... Eftersom hela filen ingår i anropet till webservern är det redan "för sent" när den får reda på storleken. Kontrollen måste alltså ske i klienten, och eftersom webläsaren inte har tillåtelse att läsa filer eller sådan info har jag svårt att tänka mig att det går... Någon annan som vet? Det ända sättet att lösa det på är väl att kolla storleken på den efeter uppladdningen och om den är för stor så tas den bort if file.Size >400000 then men man kan ändå göra kontrollen och visar det sig att filen är för stor så deletar man filen med FSO. Du vet filnamnet och sökvägen.Fileupload?
Misstänker att det är den här delen som fixar namnet på filen:
filename = Right(filepathname,Len(filepathname)-InstrRev(filepathname,"\"))
Därför undrar jag hur jag ska få den att döpas som id.filändelse (ex. bild.jpg) på filen.Sv: Fileupload?
andelse = Right(filepathname, Len(filepathname) - InstrRev(filepathname,".") - 1)
filename = id & andelse
/JohanSv: Fileupload?
andelse = Right(filepathname, Len(filepathname) - InstrRev(filepathname,".") + 1)Sv: Fileupload?
Sv: Fileupload?
<code>
andelse = LCase(Right(filepathname, Len(filepathname) - InstrRev(filepathname,".")))
If Not(andelse = "jpg" OR andelse = "gif") Then
Response.Write "Du måste ladda upp en bild!"
End If
filename = id & andelse
</code>
sen har jag kommit på en till sak som e ganska viktig... går det att spärra så att man inte kan ladda upp bilder som e större än ex. 400kb innnan den har laddats upp?Sv: Fileupload?
Sv: Fileupload?
response.write "För stor"
response.end
else
Ladda upp
end if
Så löste jag det och det fungerar.
/PeterSv: Fileupload?
Annars kan man göra en validering på client-side med javascript .... funkar dock endast i IE så kontroll på servern behövs för att göra det "vattentätt".
cya,
PatrikB