Har gjort en nyhetsbrevsapplikation som bland annat innehåller följande tabeller och innehåll: Jo men, visst kan du få det Ok, skall testa... Det blir fel vid när jag join:ar eftersom tabellerna innehåller två identiska fält: DateCreated och Status. select tbl_member.*, group_name from tbl_group tg inner join tbl_member tm on Har inte provat din kod Johan, men den ser bra ut. Löste det med följande rader: Om inte någon annan har hunnit lägga till något i databasen kan du göra såhär: Tackar för tipset, det fungerade fint! Grejande problemet genom att skapa ett nytt recordset för tbl_Group. Dropdown-menyn blev sedan så här: >Finns det något smidigare sätt?Få fram info från kopplade tabeller i Access
"tbl_Group"
GroupID
GroupName
o.s.v.
"tbl_Members"
ID
GroupID
o.s.v.
"tbl_Archive"
ID
GroupID
o.s.v.
Jag har kopplat GroupID i "tbl_Group" med GroupID i övriga tabeller.
Det jag vill är att få fram GroupName istället för GroupID när jag t ex har lagt till en medlem. Då jag gjort en koppling mellan tabellerna borde jag väl kunna få fram detta via en join eller liknande?Sv: Få fram info från kopplade tabeller i Access
select group_name from tbl_group tg inner join tbl_member tm on
tg.group_id = tm.group_id
where member_name = 'Lars'
t.ex.Sv: Få fram info från kopplade tabeller i Access
Om jag ändå är tvungen att join:a, vad skall man med kopplingar (relationer) till då?Sv: Få fram info från kopplade tabeller i Access
Det jag vill göra är alltså att få fram all info om medlemmen i tbl_Member samt vilken grupp denne tillhör, vilket tbl_Group ger svar på via fälten "GroupID" och "GroupName" (det är endast dessa två fält jag vill join:a).Sv: Få fram info från kopplade tabeller i Access
tg.group_id = tm.group_id
Fungerar inte något sånthär?
/JohanSv: Få fram info från kopplade tabeller i Access
"SELECT m.ID, m.FirstName, m.LastName, m.EmailAddress, m.Status, m.Format, m.DateCreated, g.GroupName " & _
"FROM tbl_Members AS m, tbl_Group AS g " & _
"WHERE g.GroupID = m.GroupID AND m.ID = " & Request.QueryString("ID") & ""
Visst blir det lite mer kod, men å andra sidan behöver man ju aldrig trassla in sig i olika joins.
Har dock ett annat litet problem. Använder dessa rader för att se vilken info som har lagts till när jag lagt till en medlem:
"SELECT m.ID, m.FirstName, m.LastName, m.EmailAddress, m.Format, m.Status, m.DateCreated, g.GroupName " & _
"WHERE g.GroupID = m.GroupID"
Problemet är att jag inte vet hur jag skall skriva för att plocka rätt person, d.v.s. den med högst "ID" eller med senaste "DateCreated".Sv: Få fram info från kopplade tabeller i Access
"SELECT TOP 1 m.ID, m.FirstName, m.LastName, m.EmailAddress, m.Format, m.Status, m.DateCreated, g.GroupName " & _
"WHERE g.GroupID = m.GroupID ORDER BY m.DateCreated DESC"
Om du fortfarande är kvar på samma sida som skapade posten kan du göra såhär om du kör SQL-Server eller Access 2000:
"SELECT @@IDENTITY"
Denna satsen returnerar senaste räknarvärdet som skapades på DENNA connection, sedan använder du det värdet i WHERE-villkoret.
Detta har jag inte testat, men det kanske går att göra såhär *gissar*:
"SELECT m.ID, m.FirstName, m.LastName, m.EmailAddress, m.Format, m.Status, m.DateCreated, g.GroupName " & _
"WHERE g.GroupID = m.GroupID AND m.ID = (SELECT @@IDENTITY)"
/JohanSv: Få fram info från kopplade tabeller i Access
Som det är nu kan man inte ändra grupp för en medlem, vilket inte är bra.
Jag skulle vilja kunna ändra grupp via en dropdown. Gruppnamnet som medlemmen har sedan tidigare skall självklart vara selected.
När jag använder nedanstående sats får jag ju inte fram de andra grupperna, utan den grupp som medlemmen tillhör.
strSQL = "SELECT m.ID, m.FirstName, m.LastName, m.EmailAddress, m.Status, m.Format, m.DateCreated, g.GroupName " & _
"WHERE g.GroupID = m.GroupID AND m.ID = " & Request.QueryString("ID") & ""Sv: Få fram info från kopplade tabeller i Access
<select name="GroupID" class="Select">
<option value="<%=objRS("GroupID")%>" selected><%=objRS("GroupName")%></option>
<%While NOT objRS2.EOF%>
<%If objRS2("GroupID") = objRS("GroupID") Then%>
<%objRS2.MoveNext%>
<%Else%>
<option value="<%=objRS2("GroupID")%>"><%=objRS2("GroupName")%></option>
<%objRS2.MoveNext%>
<%End If%>
<%Wend%>
</select>
Finns det något smidigare sätt?Sv: Få fram info från kopplade tabeller i Access