Jag lagrar ett lass information från ett formulär i en databas. En av kolumnerna är "Nummer" som ska innehålla ett tal. Problemet är att jag vill kunna lämna fältet tomt. Om formulärfältet "nummer" är tomt får jag felet Du sparar det som Null: Funkade på första kicken, Tack. Läste lite om det vid en sökning i forumet men det var så skumt formulerat. Nu klarnade det. :-) Finns det möjligen något "If Isdate" eller liknande för samma problem med fält satta till datum? Jepp det finns: Stort tack. Nu har jag plötslig massor med kod att ändra... ;-)Tillåta tomma fält i databasen
"typblandningsfel" på raden "objRS("Nummer")=Request.Form("nummer").
Om jag sätter fältet till "text" i stället så funkar det, men det ställer till sorteringsfunktioner och annat så det är inte bra. Kolumnen i Accessdatabasen är satt till:
Obligatoriskt-Nej, Standardvärde-0 (har provat att lämna detta tomt men samma fel), Indexerat-Nej, Fältstorlek-Långt heltal. Någon som har några heta tips..?
---------------------------------------
Glömde ju att jag vill kunna sätta kolumnen till "Tal" i databasen. Det är ju det som inte funkar...
/DrogenSv: Tillåta tomma fält i databasen
<code>
If Isnumeric(Request.Form("nummer")) Then
objRS("Nummer")=Request.Form("nummer")
Else
objRS("Nummer")=Null
End If
</code>Sv: Tillåta tomma fält i databasen
Sv: Tillåta tomma fält i databasen
Sv: Tillåta tomma fält i databasen
<code>
If IsDate(Request.Form("MittDatum")) Then
objRS("MittDatum")=Request.Form("MittDatum")
Else
objRS("MittDatum")=Null
End If
</code>Sv: Tillåta tomma fält i databasen